آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

روش پژوهش: این پژوهش با رویکرد کیفی و به صورت تحلیل محتوا انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه ی نیمه ساختاریافته بود که از طریق تماس صوتی انجام شده است. جامعه این پژوهش شامل 15 نفر از روسا و کارشناسان توسعه کتابخانه های ستاد و ادارات کل کتابخانه های عمومی می باشد و در این پژوهش از نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی در گردآوری داده ها، ضبط تماس ها و جمع آوری داده ها تا دستیابی به مرحله ی اشباع استفاده شده است. یافته ها: کتابخانه های عمومی در ابتدا نقش پر رنگی در ارائه خدمات قابل قبول به اعضا نداشتند، اما به مرور با آموزش مجازی کتابداران و همچنین ایجاد صفحه شبکه مجازی کتابداران، خدمات فرهنگی تحت وب و انجام خدمات مجازی به رفع نیاز اطلاعاتی جامعه مخاطب اقدام نمودند. در بین خدمات ایام دورکاری بیشترین انتخاب مربوط به خدمات فرهنگی با %32.8 بود. در بین نقاط قوت دور کاری ایجاد شبکه مجازی با %39.1 بیشترین انتخاب را داشت و در بین نقاط ضعف عدم آشنایی با دور کاری با % 24.5 بیشترین انتخاب را به دست آورد. در بین راه کارها نیز بالاترین انتخاب%23.3 مربوط به برنامه ریزی جهت بهره برداری از ظرفیت و توانمندی کارکنان در ایام دور کاری بود . نتیجه گیری: کتابخانه های عمومی با یک سازماندهی مجدد در بین نیروهای انسانی و همچنین آموزش کتابداران و ابلاغ برخی بخشنامه ها با یک تاخیر چند ماهه زمینه اقدامات قابل قبول برای اعضا را فراهم نموده اند.

Investigating teleworking in Public Libraries during the COVID-19 Pandemic

Objective: The purpose of this study is to investigate the teleworking in public libraries from March 2018 onwards, simultaneously with the official announcement of the arrival of COVID-19 to identify the types of services regarding their strengths & weaknesses. Methodology: This research has a qualitative approach using content analysis. The data collection tool was a semi-structured interview conducted through Whats App. The population of this research is composed of heads and experts of library development, headquarters and general departments of public libraries, and has continued with the purposeful method and snowball sampling with 15 experts. Results: The findings of this study showed that although initially public libraries did not play a significant role in providing acceptable services to members, but over time and training librarians through cyberspace and the creation of a virtual network of librarians, could meet the information needs of the target community. Among teleworking services, the highest selection was related to cultural services with 32.8%. Among the strengths of teleworking, the creation of a virtual network had the highest selection with 39.1%, and among the weaknesses, unfamiliarity with teleworking with 24.5%. Among the solutions, the highest selection was related to planning to utilize the capacity and capability of employees during working hours with 23.3%.Conclusion: Public libraries have provided acceptable measures for members through a reorganization of the workforce, as well as the training of librarians and the issuance of some directives with a delay of several months. Keywords: Public Libraries, Tele Communication, Corona Virus (Covid-19), Iranian Public Libraries Foundation.

تبلیغات