آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۰

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای فیلم های آموزشی درس مطالعات اجتماعی ارائه شده در شبکه شاد دوره ی متوسطه ی اول، به لحاظ توجه به آموزش هویت ملی در ابعاد مختلف بود. روش پژوهش کمی و از نوع تحلیل محتوای توصیفی بر اساس مقوله های هویت ملی است. جامعه ی آماری شامل 102 فیلم آموزشی شبکه ی شاد دوره ی متوسطه ی اول در سال تحصیلی 1401-1400 است. نمونه ی آماری برابر با جامعه ی آماری در نظر گرفته شد. نمونه بر اساس 5 مقوله اصلی و 36 مقوله فرعی، به شیوه ی کدگذاری قیاسی، بررسی شد. ابزار پژوهش چک لیست مقوله های آموزش هویت ملی هاشمی و قربانعلی زاده (1393) بود که روایی آن توسط صاحب نظران تائید گردید. جهت تأمین پایایی ابزار اندازه گیری، از فرمول هولستی استفاده گردید که درصد توافق حاصل 66/81 درصد بود. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بیش ترین فراوانی مقوله ها درمجموع فیلم های سه پایه مربوط به میراث فرهنگی و کم ترین آن مربوط به وقایع و رخدادهاست، همچنین اصول سازمان دهی محتوا (توالی و تداوم) در تدوین محتوای موردبررسی، رعایت نشده بود. در مقایسه ی بین پایه ها نیز مشخص شد که فراوانی مقوله ها در پایه های هشتم و نهم نسبت به پایه هفتم به میزان قابل توجهی کم تر است و بیش ترین فراوانی مربوط به پایه هفتم است.

Education of National Identity in Educational Videos of Shad Network (Case Study: The Social Studies Course of the First Secondary School)

The purpose of this study was to analyze the content of educational videos of social studies courses presented on Shad Network of junior high school in terms of attention to national identity education in different dimensions. The research method was quantitative and descriptive content analysis based on national identity categories. The statistical population included 102 educational videos of Shad Network of the first secondary school in the academic year 2021-2022. The statistical sample was considered equal to the statistical population. The sample was analyzed based on 5 main categories and 36 sub-categories by deductive coding method. The research tool was a checklist of national identity education categories Hashemi and Ghorban Alizadeh (2015) whose validity was confirmed by experts. To ensure the reliability of the measuring instrument, the Holsty formula was used, which was 81.66%. The findings of the study indicated that the highest frequency of categories in the total of three-part films is related to cultural heritage and the lowest is related to events and Shad. Also, the principles of content organization (sequence and continuity) were not observed in compiling the content. In the comparison between the grades, it was found that the frequency of categories in the eighth and ninth grades is significantly lower than the seventh grade and the highest frequency is related to the seventh grade.

تبلیغات