بررسی مقایسه ای نقش رسانه های جمعی و اجتماعی در احساس تعهد به هویت ملی نوجوانان (موردمطالعه؛ نوجوانان شهر اردبیل) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه نقش رسانه های جمعی و اجتماعی در احساس تعهد به هویت ملی بود. روش تحقیق ازنظر دستیابی به هدف از نوع کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر تمامی نوجوانان (11 تا 18 سال) شهر اردبیل به تعداد 50000 است که از بین آن ها 380 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردید. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته برای رسانه ها و پرسشنامه استاندارد سلگی و همکاران (1394) برای تعهد به هویت ملی استفاده شد. برای سنجش اعتبار ابزار تحقیق از اعتبار صوری و برای پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که این مقدار برای پرسشنامه ها بالاتر از 7/0 به دست آمد. داده ها از طریق آزمون های t تست و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) در نرم افزار SPSS تجزیه وتحلیل شد. نتایج نشان داد رسانه های جمعی و اجتماعی نقش متفاوتی در تعهد هویت ملی و ابعاد آن (اجتماعی، تاریخی، فرهنگی و سیاسی) در بین نوجوانان دارند. به طوری که تعهد به هویت ملی و ابعاد آن در بین نوجوانانی که رسانه ی غالب آنان از نوع اجتماعی است کمتر از نوجوانانی است که رسانه ی غالب آنان از نوع جمعی است. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که 6/21 درصد از تعلق فرهنگی، 9/29 درصد از تعلق تاریخی، 9/16 درصد از تعلق سیاسی و 9/32 درصد از تعلق اجتماعی نوجوانان از طریق تفاوت در اثر نوع رسانه (جمعی و اجتماعی) تبیین می شود؛ بنابراین نتیجه گرفته می شود که نوع رسانه نقش بسیار مهمی در تعهد نوجوانان از هویت ملی ایفا می کند.A Comparative Study of the Role of Mass and Social Media in the Sense of Commitment to Teenagers' National Identity (Case study; Teenagers in Ardabil)
The purpose of this research was to compare the role of mass and social media in the sense of commitment to national identity. The research method was applied in terms of achieving the goal and survey in terms of collecting information. The statistical population of the research includes all teenagers (11 to 18 years old) of Ardabil city, numbering 50,000, of which 380 people were selected as a sample using cluster random sampling method. To collect data, a researcher-made questionnaire for the media and a standard questionnaire by Selgi et al. (2014) were used for commitment to national identity. Face validity was used to measure the validity of the research tool and Cronbach's alpha coefficient was used for the reliability of the tool, which was higher than 0.7 for the questionnaires. Data were analyzed through t-test and multivariate analysis of variance (MANOVA) in SPSS software. The results showed that mass and social media play a different role in the commitment of national identity and its dimensions (social, historical, cultural and political) among teenagers. So that the commitment to national identity and its dimensions among teenagers whose dominant media is social is less than teenagers whose dominant media is collective. The results of variance analysis showed that 21.6 percent of cultural affiliation, 29.9 The percentage of historical belonging, 16.9 percent of political belonging and 32.9 percent of social belonging of teenagers is explained through the difference in the effect of the type of media (collective and social). Therefore, it is concluded that the type of media plays a very important role in the commitment to the national identity of teenagers.