بررسی علل آسیب پذیری نظام آموزشی در پرورش هویت دینی دانش آموزان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پرورش هویت دینی از اولویت های نظام های آموزشی به ویژه آموزش و پرورش است که همواره با آسیب هایی مواجه است. از این روست که هدف این پژوهش بررسی علل آسیب پذیری نظام آموزشی در پرورش هویت دینی دانش آموزان است. روش پژوهش کیفی است. جامعه تحلیلی متخصصان تعلیم و تربیت، مدیران، مربیان پرورشی و دبیران تعلیمات دینی مدارس دخترانه متوسطه دوره دوم شهر تهران است که با روش نمونه گیری هدفمند بر اساس تجربیات، دغدغه مندی، علاقمندی آن ها به موضوع وشرکت در مطالعه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود.روش تجزیه و تحلیل داده ها تحلیل مضمون بود که به صورت همزمان و پیوسته با فرایند جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل انجام شد.یافته های حاصله حاکی از این است که عوامل علی آسیب پذیری در پرورش هویت دینی عبارتند از: ضعف سیاست گذاری نظام آموزشی در حوزه های مختلف از جمله رویکرد، تربیت نیروی انسانی ،برنامه ریزی درسی تعلیمات دینی،وگسست ارتباطی بین عوامل موثر در تربیت می باشند. عوامل زمینه ای آسیب پذیری پرورش هویت دینی عبارتند از:کم توجهی به مقتضیات رشدی نوجوان، کم توجهی به ضعف خانواده هادرامرتربیت دینی فرزندان،نگاه انحصاری و ایدئولوزیک نظام سیاسی به پدیده دین می باشد و در بخش عوامل مداخله گر می توان از مدرنیسم، عملکرد ضعیف نهادهای دینی، رسانه، وگروه دوستان یاد نمود..براین اساس لازمه مواجهه با عوامل آسیب پذیر پرورش هویت دینی دانش آموزان در نظام آموزش رسمی و عمومی، بازاندیشی در نقش عوامل سه گانه موثر درپرورش هویت دینی است.Investigating the causes of vulnerability of the educational system in cultivating students' religious identity
Religious identity is one of the priorities of educational systems, especially education, which always faces harms.Therefore, the purpose of this study is to investigate the causes of vulnerability of the educational system in cultivating religious identity.The research method is qualitative. The analytical community is specialists, principals, educators and teachers of religious education of girls' secondary schools in Tehran who were selected by purposeful on based their experiences, concerns, interest in the subject The data collection tool was a semi-structured interview. The method of data analysis was thematic analysis which was performed simultaneously and continuously with the data collection process.finding are showed, The causal factors of vulnerability in the cultivation of religious identity are: the weakness of educational system policy in various fields, such as: approach, training of human resources, planning of religious education, and the disconnection between effective factors in education. The underlying factors of the vulnerability of religious identity development are: lack of attention to the developmental needs of teenagers, the weakness of families in the religious education of their children, The exclusive and ideological view of the political system is on religion And the intervening factors are: modernism, weak performance of religious institutions, media, and the group of friends. Therefore, it is necessary to face the vulnerable factors of developing the religious identity of students in the formal and public education system, rethinking the role of the three effective factors in the development of religious identity.