هویت یکی از ابتدایی ترین نیازهای بشری است. انسان ها به محض شناخت خود به طور مستقیم در مواجهه با این موضوع قرار می گیرند؛ اما نکته حائز توجه، تأثیرات وضعیت محیطی بر تغییرات هویتی است، مؤلفه های جمعی و فردی بر شکل گیری هویت نقش ویژه ای دارند. رسانه ها امروزه بیش از پیش نقش پررنگی پیدا کرده اند، امروز رسانه ها نقش بارزی در تشکیل «ما» در جوامع دارند. پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش رسانه های مجازی در گرایش به هویت های جمعی و انسجام اجتماعی انجام شده است. این مقاله می کوشد تا به استناد یک پژوهش جامع ملی به این سؤال اصلی تحقیق یعنی بررسی دقیق تأثیرات استفاده از رسانه های مجازی بر هویت ملی پاسخ دهد و تغییرات بررسی شود؛ روش پژوهش پیمایشی بوده و پرسشنامه ها در سطح 31 استان کشور توزیع شده اند. براساس پژوهش حاضر دسترسی به اینترنت رابطه مستقیم با سطح هویت ملی در فرد دارد، میزان استفاده از اینترنت نیز نشان می دهد که هرچه دسترسی به اینترنت افزایش می یابد مؤلفه های هویت ملی در فرد ضعیف تر می شوند، داشتن ایمیل یا وبلاگ شخصی و میزان استفاده از شبکه های مجازی نیز دو عامل دیگری هستند که مورد مطالعه قرار گرفته اند، بنابراین بین میزان استفاده از رسانه های مجازی و هویت ملی رابطه تأثیرگذار وجدی وجود دارد.