کتاب استان شناسی با هدف معرفی و بازنمایی هویت ناحیه ای استان های مختلف کشور تألیف شده، در مقطع متوسطه تدریس می شود. به نظر می رسد این کتاب به دلیل تازه تألیف بودن دارای کاستی هایی در معرفی هویت ناحیه ای و ملی است. این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوا چگونگی بازنمایی و معرفی هویت ناحیه ای و ملی این کتاب را بررسی کرده است. به این منظور کتاب های استان شناسی هرمزگان، کردستان و سیستان و بلوچستان بررسی شده اند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که رابطه هویت ناحیه ای و ملی در سه حالت همسویی، تفاوت و غیرهمسو است و در برخی موارد در معرفی رابطه هویت ناحیه ای و ملی دقت لازم صورت نگرفته است و بعضاً بر غیرهمسو بودن هویت ناحیه ای و ملی تأکید شده است. هم چنین در معرفی هویت ناحیه ای میان ابعاد هویت توازن برقرار نشده و فراوانی عوامل فرهنگی و جغرافیایی بیش از سایر عوامل است.