نویسندگان: فرهاد پروانه

کلید واژه ها: آموزش و پرورش کتاب های درسی تاریخ هویت اسلامی هویت انقلابی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۴۱ - ۶۰
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۰۶

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۷

چکیده

مهم ترین ابزار نظام آموزش و پرورش برای شکل گیری هویت اسلامی و انقلابی در ذهن و ضمیر دانش آموزان، کتاب های درسی است. از دیدگاه برنامه ریزان درسی، کتاب های درسی «تاریخ» یکی از ابزارهای مهم رسیدن به این هدف هستند. مسأله اصلی پژوهش پاسخ به این سؤال است: کتاب های درسی تاریخ دوره متوسطه رشته های علوم پایه از سال 57 تا 88 ه .ش به چه میزان به مؤلفه های هویت اسلامی و هویت انقلابی توجه داشته اند؟ پژوهش حاضر با هدف توصیف میزان توجه به مؤلفه ها و نمادهای مرتبط با هویت اسلامی و هویت انقلابی در کتاب های درسی مورد نظر انجام شده است. به این منظور با استفاده از روش تحلیل محتوا، 9 عنوان کتاب درسی، انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. براساس یافته های پژوهش، در کتاب های درسی مورد نظر توجه بسیار زیادی به مؤلفه ها و مفاهیم مرتبط با هویت اسلامی و هویت انقلابی شده است.

تبلیغات