یکی از مسائل و دغدغه های جوانان امروزی، شغل است که اغلب بدون توجه به زمینه های استعداد، علاقه، رغبت و هدف مشخص در زندگی تحصیلی و دوره مهارت آموزی انتخاب می شود. در بسیاری از کشورهای پیشرفته در کنار مؤسساتی که دانش آموزان را برای اشتغال به کار تربیت می کنند، مراکز خاصی نیز برای راهنمایی و هدایت تحصیلی وجود دارد. این مراکز که از راهنمایان با تجربه ای برخوردار هستند، با اتکا به روش ها و شیوه های علمی به مراجعان کمک می کنند تا ضمن انتخاب راه و روشی روشن به خود و جامعه فایده رسانند. مقاله حاضر درصدد است که میزان تأثیر هدایت شغلی و مشاوره های مدرسه را بر روی انتخاب رشته های آموزش فنی و حرفه ای دانش آموزان شاهد و غیرشاهد استان مازندران مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان شاهد و غیرشاهد سال های دوم و سوم شاغل به تحصیل در هنرستان های فنی و حرفه ای استان مازندران می باشد (75 و 16191 نفر). نمونه آماری شامل 63 نفر از دانش آموزان شاهد و 372 نفر از دانش آموزان غیر شاهد است. برای تحلیل داده ها از آزمون آماری T استیودنت، استفاده شده است. نتایج تحلیل حاکی از آن است که هدایت شغلی و مشاوره های مدرسه در انتخاب رشته های فنی و حرفه ای دانش آموزان غیرشاهد و شاهد تأثیر زیادی ندارد. همچنین، یافته های پژوهش نشان می دهد که میزان تأثیر هدایت شغلی و مشاوره های مدرسه، بر انتخاب رشته های آموزش فنی و حرفه ای در دو گروه یکسان نیست و تفاوت معنی داری در بین آنها مشاهده شده است.