آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر ویژگی های شخصیتی دانشجویان بر گرایش به کارآفرینی در میان آنها است. این مطالعه کاربردی بوده و به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را 110 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی نیمسال 93-92 دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر تشکیل می دهد. 85 نفر به عنوان نمونه با استفاده از جدول مورگان تعیین، ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه و پاسخ گویان به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق نرم افزار SPSS انجام پذیرفت. داده های گردآوری شده به روش رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان می دهد که از بین ویژگی های شخصیتی، ویژگی تحمل ابهام به عنوان مؤثرترین متغیر در گرایش به کارآفرینی دانشجویان تلقی می شود. ضمناً سایر ویژگی های مؤثر نیز طبق تحلیل فوق شامل ریسک پذیری، توفیق طلبی، مرکز کنترل درونی، داشتن عزم و اراده، خلاقیت، استقلال طلبی و مسئولیت پذیری بود. از پیشنهادهای این تحقیق می توان به برگزاری دوره های آموزشی در زمینه ویژگی های شخصیتی و تلفیق دروس تخصصی با مبانی کارآفرینی اشاره کرد.

تبلیغات