آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش، ارائه مدلی چندهدفه برای حمل ونقل زمینی مواد خطرناک در شبکه هاب برای به حداقل رساندن هزینه های حمل ونقل و هزینه های احداث هاب و لینک با در نظر گرفتن ریسک موجود در حمل ونقل مواد خطرناک است. روش: با استفاده از داده های واقعی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی، مدل مکان یابی هاب ارائه شده در این پژوهش با روش معیار جامع حل شد و تحلیل حساسیت جواب های مدل روی برخی از پارامترها انجام گرفت. یافته ها: با توجه به نتایج حل مدل با 10 عدد هاب، منطقه چهار محال و بختیاری به عنوان هاب جدید انتخاب شد. نحوه تأمین فراورده نفتی هر یک از مناطق نیز ارائه شده است. نتیجه گیری: مواد خطرناک که ماده اولیه یا محصول استراتژیک در صنایع گوناگون محسوب می شوند، نقش مهمی در توسعه صنعتی کشور ایفا می کنند. حمل ونقل مواد خطرناک با توجه به ماهیت خطرآفرین و تبعات آن از اهمیت خاصی برخوردار است. از سوی دیگر، طراحی صحیح شبکه حمل ونقل و توزیع بهینه فراورده ها از منابع تولید به مصرف کنندگان می تواند موجب کاهش هزینه تولید و در نتیجه مصرف بهینه انرژی شود.  

تبلیغات