آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

 خرید و استفاده از کالاها توسط مصرف کنندگان، بیش از اینکه تابع نیاز باشد، تابع تبلیغات و متأثر از مارک ها و برندها است. در ایران مطالعاتی که بر اهمیت توجه به معیارهای مصرف کنندگان در انتخاب برند مقلد تمرکز کند، بسیار محدود است؛ از این رو معیارهای مؤثر بر انتخاب برند مقلد در کالاهای مصرفی به کمک مطالعات کتابخانه ای، بررسی پژوهش های پیشین و برگزاری مصاحبه ها استخراج شد و مهم ترین آنها با بهره مندی از روش دلفی فازی در فهرستی قرار گرفت. در این پژوهش برای انتخاب نمونه، روش نمونه گیری تصادفی ساده به کار رفت؛ ابتدا پرسشنامه ای در دو بخش جمعیت شناختی و بررسی اهمیت معیارها طراحی شد و به صورت تصادفی و به شکل الکترونیکی، در اختیار پانصد نفر برای پاسخگویی قرار گرفت. بدین ترتیب معیارهای مؤثر بر انتخاب برند مقلد در کالاهای مصرفی به کمک روش تاپسیس فازی اولویت بندی شدند. در پایان براساس نتایج به دست آمده، پیشنهاد ها و راهکارهای سیاست گذاری در این زمینه ارائه شده است.

تبلیغات