آینده نگاری رویکردی نظام مند، پیوسته و دائمی است که بر اساس مجموعه ای از روش ها و روش شناسی های آزمون شده انجام می شود. این فرایند، آینده علم و فناوری، بازارها، مشتریان و جامعه را می نگرد و وظیفه محوری آن، مهیاسازی کسب و کار جهت تصمیم گیری های راهبردی، حفظ توان رقابت پذیری آتی، و تقویت قابلیت های کسب و کار در یادگیری و نوآوری است. به طور خلاصه، هدف آینده نگاری، آینده گرا نمودن کسب و کار است. از دیگر سو، کارآفرینی هنر و کارکردی است که واکاوی ارتباط آن با مبانی آینده نگاری، رابطه ای تنگاتنگ میان آینده نگاری و نظریه های خلق و اثرسازی در کارآفرینی را آشکار می سازد. آینده نگاری در فرایند خلق، توسعه و تثبیت کسب و کارهای کارآفرینانه، نقش محوری ایفا می کند. بر همین اساس در این مقاله، ضمن معرفی و تشریح مفاهیم مرتبط با آینده نگاری و همچنین، مبانی روانشناختی آینده نگاری و تصمیم گیری کارآفرینانه، آینده نگاری در دو مرحله مجزا و تعیین کننده از مراحل تکامل کسب و کار (پیش از تثبیت کسب و کار و پس از تثبیت کسب و کار) مورد بررسی قرار می گیرد و آن گاه به منظور ارائه یک دسته بندی متمایز و مجزا، نتایج پراکنده برخی مطالعات پیرامون موضوع آینده نگاری در کسب و کار، به لحاظ مفهومی، تلفیق می شود.