آنچه در دنیای امروز سازما نهای دان شبنیان را با دنیای چند دهه قبل آنها متمایز میک ند،
محیط ناپایدار، رقابت جهانی و توسعه روزافزون ارتباطات و مبادلات سریع اطلاعات است.
سازما نهای دان شبنیان برای مصون ماندن از امواج سهمگین محیطی و نیز سازگاری
با الزامات رقابتی چار های جز کسب اطلاعات محیطی از طریق هوشمندی استراتژیک
ندارند. هدف پژوهش حاضر اولوی تبندی عوامل موثر بر هوشمندی استراتژیک در
سازما نهای دانش بنیان است که بر این اساس، عوامل موثر بر هوشمندی استراتژیک
سازمان در دو بخش درون سازمانی و برون سازمانی شناسایی و رتبه بندی می شوند. این
پژوهش کاربردی و از لحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است. ابزار جم عآوری
اطلاعات پرسشنامه است که دربرگیرنده مقایسات زوجی بین معیارهای اصلی و گزین هها
است. پس از بدست آوردن اوزان با استفاده از اعداد فازی مثلثی هف تگانه و تبدیل اعداد
فازی مثلثی به اعداد فازی قطعی وزن شاخ صها بدست م یآید و در آخر رتب هبندی
نهایی با استفاده از تکنیک فازی صورت م یپذیرد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که
در سازما نهای دان شبنیان هوشمندی منابع انسانی برای هوشمندی استراتژیک درون
سازمانی و هوشمندی مشتریان برای هوشمندی استراتژیک برون سازمانی از بیشترین
اهمیت برخوردار است. به علاوه تلاش و کوشش کارکنان برای هوشمندی منابع انسانی
و شناسایی فرص تهای خلاقانه موجود در ارتباط با هوشمندی مشتریان، در سازما نهای
دان شبنیان بیشترین اهمیت را داراست.