آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۲

چکیده

در محیط تجاری امروزی شرکت ها با فشارهای زیادی برای نوآوری و ایجاد دانش جدید مواجه اند که این مسائل آنها را وادار کرده مبالغ زیادی برای تحقیق و توسعه، سرمایه گذاری های با ریسک بالا، ایجاد منابع انحصاری و حتی حرکت به سوی محصولات با فناوری بالا و چرخه عمر کوتاه صرف کنند. در این میان، استراتژی هم رقابتی (رقابت و همکاری به صورت همزمان) برای شرکت هایی که به دنبال نوآوری به منظور رقابت در بازار جهانی امروزی هستند، ضروری است و فرصت های نوآوری زیادی برای آنها ایجاد می کند. در این پژوهش به بررسی تأثیر همکاری در صنعت فناوری اطلاعات بر عملکرد نوآوری در شرایط اجرای استراتژی هم رقابتی پرداخته می شود. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از لحاظ جمع آوری اطلاعات توصیفی پیمایشی و از نظر روابط بین متغیرها از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن را شرکت های فعال در صنعت فناوری اطلاعات در ایران شکل می دهد و داده ها از 180 شرکت جمع آوری شده اند. فرضیه ها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار WARP PLS3 آزمایش شدند. یافته ها نشان دادند همکاری در صنعت و استراتژی هم رقابتی بر عملکرد نوآوری تأثیر دارد و استراتژی هم رقابتی رابطه بین همکاری در صنعت فناوری اطلاعات و عملکرد نوآوری را تعدیل می کند.

تبلیغات