آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۹

چکیده

مطابق مادة 1133 ق.م. مرد هرگاه بخواهد می‌تواند زن خود را طلاق دهد. اما زنان غیر از موارد استثنائی از جمله وقوع عسر و حرج، عدم پرداخت نفقه و مفقود الاثر شدن زوج به مدت طولانی از داشتن حق طلاق محروم هستند. هرچند مادة 1119 ق.م. امکان گنجاندن شروط در ضمن «عقد نکاح» یا «عقد خارج لازم دیگر» را به زوجین داده است، اما عدم عنایت عموم به این ماده و آثار سوء محروم بودن زنان از حق درخواست طلاق، شورای عالی قضایی را بر آن داشت که شروطی را در نکاحیه‌های رسمی بگنجاند؛ تا از یک سو در شرایطی برای زوجه حق طلاق ایجاد شود و از سوی دیگر از زوجه‌ای که وظایف زناشویی خویش را به نحو احسن انجام داده ولی همسرش قصد طلاق وی را نموده است، حمایت مالی نماید. این مقاله درصدد است که شروط ضمن عقد را مورد بحث و مناقشه قرار دهد، به خلأهای عملی آن اشاره نماید و با ارائه پیشنهادات قانونی برای استفاده بهتر از شروط ضمن عقد، ابهامات آن را مرتفع گرداند.

متن

مطالعه وضعیت زنان در ابعاد گوناگون، یکی از اولویت‎های پژوهشی برنامه ملی تحقیقات کشور است. ضمن آنکه یکی از شاخص‎های، بسیار مهم توسعه نیز می‎باشد و از آنجا که تاکنون هیچ تحقیق جامع ملی، در این زمینه انجام نگرفته و تحقیقات موجود صرفاً به ابعاد خاصی از وضعیت زنان پرداخته‎اند؛ ضرورت انجام چنین پژوهشی از اهمیت بسیار بالائی برخوردار می‎باشد.
بررسی وضعیت موجود فرهنگی اجتماعی زنان و شناخت ابعاد گوناگون آن در قالب یک طرح ملی موجب می‎گردد تا براساس یافته‎های پژوهشی آن رهنمودهای کاربردی در جهت اعتلای هرچه بیشتر وضعیت فرهنگی ـ اجتماعی زنان، براساس موازین شرع به مسئولین و مراجع ذی‎ربط ارائه شود.
در این راستا، شورای فرهنگی اجتماعی زنان پروژه تحقیقاتی «بررسی وضعیت فرهنگی اجتماعی زنان جمهوری اسلامی ایران» را به «شورای پژوهش‌های علمی کشور» پیشنهاد نمود. این پژوهش برای دستیابی به وضعیت آگاهی زنان، هشت موضوع را در عرصه تحقیقات خویش مطمح نظر قرار داد که آنها عبارتند از: آفرینش، حیات فردی، مذهب، اقتصاد، روابط اجتماعی، سیاست، فرهنگ و معارف اسلامی و حقوق.
این پژوهش هم بنیادی و هم کاربردی است. روش مورد استفاده توصیفی، تحلیلی، زمینه‎یابی و میدانی می‎باشد. نمونه‎گیری دقیق آماری در این پژوهش به تناسب جمعیت زنان و دختران در دامنه سنی 60-18، در استان‎های مختلف کشور صورت گرفته است. کل نمونه آماری در این پژوهش شامل 12000 نفر زن و دختر است که توزیع آن در گروه‎های سنی سه‎گانه به تناسب جمعیت ایـن رده‎هـای سـنی در کشـور، بـه ترتیب 45 درصد در سنین 30-18 سال ، 38 درصد 44-41 سال و 18 درصد 59-45 سال بوده است.
این تحقیق گسترده بیانگر نوع تفاوت آگاهی زنان، نسبت به شاخص‎های رده سنی و تحصیلات علمی بوده که در این امر به نتایج قابل توجهی دست یافته است. این نتایج برای مسئولان و برنامه‎نویسان از اهمیت به سزائی برخوردار است تا مطابق آن بتوانند برنامه‎ریزی جامع و گسترده‎ای را برای اقشار مختلف زنان در سطح کشور طراحی و سیاست‌گذاری بنمایند. این پروژه در شورای فرهنگی اجتماعی زنان موجود می‎باشد و محققان می‎توانند برای اطلاعات بیشتر به این مرکز مراجعه نمایند.

تبلیغات