آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۶

چکیده

صنعت گردشگری معاصر به دلیل عواملی مانند افزایش سفرهای جهانی، بهبود زیرساخت ها و پذیرش گسترده فناوری دیجیتال، در حال گذراندن یک مرحله تحول آفرین است. این رشد تصاعدی بخش گردشگری را به بستری مناسب برای تحولات نوظهور تبدیل کرده است. درک رفتار کاربر به یک عامل موفقیت حیاتی برای کسب وکارها در صنعت گردشگری برای جذب مخاطبان، افزایش رضایت و اطمینان از وفاداری تبدیل شده است. بااین حال، کمبود قابل توجهی در تحقیقات جامع در این زمینه وجود دارد که چالش هایی را برای تصمیم گیری مبتنی بر داده و انطباق با چشم انداز در حال تحول ایجاد می کند. این مقاله با استفاده از تحلیل شبکه های اجتماعی به بررسی و تحلیل شبکه ارتباطی وب سایت های گردشگری ایران و درک رفتار مصرفی کاربران ایرانی خدمات گردشگری می پردازد. این مطالعه هشت جامعه متمایز از وب سایت های گردشگری یعنی انجمن های خرید بلیت و تور، اقامت (هتل)، تاکسی اینترنتی، اقامت (سوییت و کلبه)، خوراکی و آشپزی، مکان یابی، بلیت اتوبوس و تورهای خارجی و مهاجرت را شناسایی می کند. این تحقیق از طریق تجزیه وتحلیل روابط بین این جوامع، بینش های ارزشمندی را در مورد ارتباطات متقابل و الگوهای ارتباطی در اکوسیستم گردشگری ارائه می دهد. این یافته ها با ارائه بینش های عملی و پیشنهادهای سیاستی برای ذی نفعان صنعت به هموارکردن راه برای آینده های پایدار و نوآور کمک می کند.

Data analysis for policy-making: the use of social network analysis in the formation and analysis of the ecosystem of Iranian tourism industry websites

The contemporary tourism industry is undergoing a transformative phase due to factors such as increased global travel, improved infrastructure, and widespread adoption of digital technology. This exponential growth has turned the tourism sector into a suitable platform for emerging developments. Understanding user behavior has become a crucial factor for businesses in the tourism industry to attract audiences, enhance satisfaction, and ensure loyalty. However, there is a significant lack of comprehensive research in this field, which poses challenges for data-driven decision-making and alignment with evolving perspectives. This paper utilizes social network analysis to examine and analyze the communication network of Iranian tourism websites and understand the consumer behavior of Iranian users towards tourism services. The study identifies eight distinct communities of tourism websites: ticket and tour purchasing forums, accommodations (hotels), online taxi services, accommodations (suites and cabins), food and cooking, location-based services, bus tickets and international tours, and migration. Through analyzing the relationships between these communities, valuable insights into mutual communication and communication patterns in the tourism ecosystem are presented. These findings contribute to facilitating sustainable and innovative future pathways by providing practical insights and policy recommendations for industry stakeholders.

تبلیغات