آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

رعایت مسئولیت های اجتماعی و زیست محیطی از ملزومات عصر رقابتی کنونی است و فشار رقابتی شرکت ها در این شرایط، هزینه هایی را بر شرکت ها تحمیل می کند که می تواند عملکرد مالی شرکت را تحت تاثیر قرار دهد. در این پژوهش نقش تعدیلی قدرت رقابت در رابطه بین مسئولیت های اجتماعی و زیست محیطی با عملکرد مالی شرکت ها بررسی شده است. نمونه آماری این پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه 1395 تا 1400 است. با غربالگری منظم شرکت ها، 108 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شده است. پس از بررسی فرض های کلاسیک رگرسیون، الگوی داده های تابلویی با اثرات ثابت استفاده شده است. نتایج نشان داد عملکرد اجتماعی با عملکرد مالی رابطه مثبت دارد و قدرت رقابت بر رابطه بین عملکرد اجتماعی با عملکرد مالی نقش تعدیلی منفی دارد. عملکرد زیست محیطی با عملکرد مالی رابطه مثبت دارد و قدرت رقابت بر این رابطه، نقش تعدیلی منفی دارد. با توجه به ضرایب به دست آمده، بُعد اجتماعی شرکت نسبت به بُعد زیست محیطی، در افزایش عملکرد موثرتر است.

The moderating role of competitive strength in the relation between social and environmental performance with financial performance

Compliance with social and environmental responsibilities is one of the requirements of the current competitive era, and the competitiveness pressure of companies in this situation imposes costs on companies that can affect the company's financial performance. In this research, the moderating role of competitive strength in the relation between social and environmental responsibilities with financial performance has been investigated. The statistical sample of this research is the companies listed on the Tehran Stock Exchange between 2016 and 2021. By regular screening method, 108 companies have been selected as samples. After checking the classical assumptions of regression, the panel data model with fixed effects has been used. The results showed that social performance has a positive relation with financial performance. The competition strength has a negative moderating role in the relation between social performance with financial performance. Environmental performance has a positive relation with financial performance, and the competition strength has a negative moderating role in this relation. According to the coefficients of variables, the social dimension of the company is more effective in increasing performance than the environmental dimension.

تبلیغات