آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹

چکیده

زمینه و هدف: عملکرد سازمان ها ازجمله سازمان کل انتظامی که وظیفه خطیر ایجاد امنیّت و اجرای قانون برعهده اوست، به طور چشمگیر با عملکرد منابع انسانی کارکنان و عملکرد فرایندها تعیین می شود. این پژوهش با هدف سنجش اثربخشی برنامه آموزشی هوش سازمانی بر سازگاری شغلی و تعهد سازمانی کارکنان فراجا انجام شد.روش: این پژوهش برحسب هدف، کاربردی و ازلحاظ روش پژوهشی، نیمه تجربی با پیش آزمون پس آزمون و پیگیری در گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کارکنان  فراجا  تشکیل دادند. (در این پژوهش منظور از کارکنان فراجا  آن گروه از کارکنانی بودند که برای گذراندن مقطع کاردانی به دانشگاه علوم انتظامی امین  در سال  1401-1400منتسب شده بودند). با استفاده از نمونه گیری در دسترس، 32 نفر انتخاب و به دو گروه شانزده نفره تقسیم و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل جایگزین شدنَدَ. گروه آزمایش برنامه آموزشی هوش سازمانی را در یازده جلسه دریافت کردند ولی گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند. هر دو گروه، پرسش نامه های سازگاری شغلی دیویس و لاف (1984) و تعهد سازمانی آلن و مایر (1990) را به عنوان پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. ابزار گردآوری داده های پژوهش شامل پرسش نامه سازگاری شغلی دیویس و لاف (1984) و پرسش نامه تعهد سازمانی آلن و مایر (1990) و بسته آموزشی هوش سازمانی یزدانی و همکاران (1400) بودند. داده های پژوهش با به کارگیری از روش های آمار توصیفی (مانند فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیری و آزمون تعدیل شده بنفرونی) و با بهره گیری از نرم افزار آماری 24 SPSS تحلیل شدند.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که در مراحل پس آزمون و پیگیری، بین گروه های آزمایش و کنترل در متغیرهای سازگاری شغلی و تعهد سازمانی تفاوت معناداری وجود داشت. میانگین نمرات گروه آزمایش در این مؤلفه ها در مرحله پس آزمون و پیگیری از گروه کنترل بیشتر بود. همچنین تأثیرگذاری آموزش ها بر تعهد سازمانی بیشتر از سازگاری شغلی بود(001 /0 P≤).نتیجه گیری: ازجمله عواملی که بر افزایش بهره وری سازمان ها و عملکرد مطلوب کارکنان تأثیر دارد، سازگاری شغلی و تعهد سازمانی می باشد؛ بنابراین برای افزایش سطوح این متغیرها، انجام اقداماتی همانند آموزش هوش سازمانی در کارکنان ضروری است.

The Effectiveness of Organizational Intelligence Training Program on Job Compatibility and Organizational Commitment of Employees in the Police Command of the Islamic Republic of Iran

Background and aim: The performance of organizations, including the Police Command responsible for creating security and enforcing the law, is significantly influenced by the performance of human resources and processes. This research aims to assess the effectiveness of an organizational intelligence training program on job compatibility and organizational commitment of employees in the Law Enforcement Command.Method: This research, based on its objectives, is practical and semi-experimental in terms of research method, with pre-test, post-test, and follow-up in experimental and control groups. The study population consisted of employees in the Law Enforcement Command. In this research, employees who joined the Law Enforcement University in the years 1400-1401 for a bachelor's degree were considered as the study population. Using convenience sampling, 32 individuals were selected and randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received an organizational intelligence training program in eleven sessions, while the control group received no training. Both groups completed pre-test, post-test, and follow-up questionnaires on job compatibility (Davis & Luthans, 1984) and organizational commitment (Allen & Meyer, 1990). The data collection tools included the Job Compatibility Questionnaire by Davis and Luthans (1984), the Organizational Commitment Questionnaire by Allen and Meyer (1990), and the organizational intelligence training package by Yazdani and colleagues (1400). Data were analyzed using descriptive statistics (frequency, percentage, mean, and standard deviation) and inferential statistics (multivariate analysis of covariance and Bonferroni-adjusted post hoc test) with SPSS 24 software.Results: The research findings indicated a significant difference between the experimental and control groups in job compatibility and organizational commitment variables during the post-test and follow-up stages. The mean scores of the experimental group in these components were higher than those of the control group in the post-test and follow-up stages. Furthermore, the effectiveness of training programs on organizational commitment was greater than job compatibility (P ≤ 0.001).Conclusion: Among the factors influencing the increased productivity of organizations and the desirable performance of employees are job compatibility and organizational commitment. Therefore, implementing measures such as organizational intelligence training in employees is essential to enhance these variables.

تبلیغات