آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

گرایش زنان به مدیریت افراطی بدن موضوع این مطالعه است. برای دستیابی به درکی عمیق و تفهم معنای ذهنی زنانی که اقدام به مدیریت افراطی بدن می نمایند رویکرد کیفی، پارادایم تفسیری و روش نظریه زمینه ای انتخاب شد. حجم نمونه شامل 30 نفر از زنان 17 تا 50 سال کرمان است که با نمونه گیری نظری و هدفمند انتخاب شده اند. داده ها با مصاحبه عمیق جمع آوری و با نرم افزار مکس کیودا کدگذاری و تحلیل شدند. مقوله مرکزی عبارت است از «مدیریتِ بدنِ زنان به مثابه خشونتی خاموش در کنترل مردان». به عبارت دیگر ابعاد گوناگونِ مدیریت بدن زنان، حاصل انتظارات و تلاش های مردان است که تحت تأثیر ساختار ظاهرگرایانه و جنسیت محورِ جامعه؛ زنان را وادار می کنند به شکل افراطی به بدن خود توجه کنند تا رضایت مردان جلب شود. بدین ترتیب زنان در محیط های خشن رقابتی، با الهام گیری از الگوهای زیبایی و متنوع و متغیر کردن معیار های زیبایی و... دچار بحران اضطراب، اعتمادبه نفس و منزلت اجتماعی می شوند. 

The silent discourse of women's body management (Women aged 17 to 50 in Kerman, spring 2020)

The aim of this study is the tendency of women to extreme body management. A qualitative approach, an interpretive paradigm, and a grounded theoretical method were chosen to gain a deep understanding and understanding of the mental meaning of women who engage in extreme body management. The sample size includes 30 women aged 17 to 50 years old in Kerman who have been selected by theoretical and aimed sampling. Data were collected through in-depth interviews and encoded and analyzed using Maxqda software. The central category is "management of the female body as silent violence in the control of men." In other words, the various dimensions of body management are the result of the expectations that men have under the influence of the superficial structure and gender orientation that exists in society; Women are forced to pay extreme attention to their bodies in order to satisfy men. By making pattern of ideal types, diversifying and changing the criteria of beauty, etc., women in a harsh environment of comparison and competition suffer from a crisis of anxiety, self-confidence and social status.

تبلیغات