آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

شناخت آسیب ها و چالش های تولید علم یکی از مهم ترین ابزار ها در تدوین استراژی ها و سیاست گذرای علم و فنّاوری کشور است. توجه به این موضوع در دانشگاه ها به دلیل نقشی که در پاسخ به تغییرات و نیاز های جامعه، بهبود کیفیت آموزش، ارتقاء جایگاه دانشگاه، افزایش درآمد و توسعه ارتباطات علمی دارند، اهمیت بالایی دارد. بررسی پیشینه آسیب های تولید علم در دانشگاه های کشور بیانگر آن است که تاکنون مطالعات زیادی در این عرصه انجام گرفته لیکن در ارتباط با عوامل بازدارنده آسیب ها، مطالعه مستقلی صورت نگرفته است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و نشانگر های بازدارنده آسیب های تولید علم در دانشگاه آزاد اسلامی با روش آمیخته «کمی و کیفی» انجام شده است. در بخش کیفی، داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته جمع آوری شده و با روش تحلیل محتوای استقرایی با استفاده از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی تحلیل شده اند. در بخش کمی تحقیق نیز داده ها با استفاده از نرم افزار Smart PLS و در قالب روش مدل سازی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی) تحلیل گردیده اند. بر اساس نتایج به دست آمده مؤلفه های آمایش علم و فنّاوری، توانمندسازی پژوهشگران، حاکمیت تفکر سیستمی، ارتقاء فرهنگ تولید علم و نظارت و ارزیابی نظام مند از ابعاد و نشانگر های بازدارنده آسیب های تولید علم دانشگاه آزاد اسلامی می باشند. 

Identification of Dimensions and Indicators Preventing Damage to Science Production in Islamic Azad University

Recognizing the harms and challenges of science production is one of the most important tools in formulating strategies and transient policies of science and technology in the country. Given the role that universities play in responding to the changes and needs of society, improving the quality of education, improving the position of the university, increasing income and developing scientific communication, this issue is of great importance. The study of the history of injuries of science production in the country's universities shows that so far many studies have been done in the fields of culture, society, communication, education, individual, etc. in this field. However, no independent study has been performed on injury prevention. Therefore, the present study was conducted with the aim of identifying the dimensions and indicators preventing the damage of science production in the Islamic Azad University by a mixed method "quantitative and qualitative". In the qualitative part of the research, data were collected using in-depth and semi-structured interviews and analyzed by inductive content analysis using coding at three levels: open, axial and selective. In the quantitative part of the research, the data were analyzed using Smart PLS software and in the form of structural equation modeling (factor analysis). Based on the results of indicators; Science and technology planning, empowerment of researchers, the rule of systemic thinking, promoting the culture of science production and systematic monitoring and evaluation are among the dimensions and indicators that prevent the damage of university science production.

تبلیغات