آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۰

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش رهبری دیجیتال در تصمیم گیری هوشمند با میانجیگری تیم پذیری بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری، مدیران مدارس ابتدایی استان کرمانشاه در سال 1401 به تعداد 1902 نفر بودند، از این جامعه بر مبنای فرمول کوکران نمونه ای به حجم 320 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با توجه به جامعه طبقات پژوهش مانند نوع منطقه (برخوردار، نیمه برخوردار و محروم)، شهرستان/بخش(24 مورد) و جنسیت (مرد و زن) انتخاب شد. جمع آوری داده ها از پرسشنامه های؛ رهبری دیجیتال و تصمیم گیری هوشمند محقق ساخته بعلاوه تیم پذیری(سلطانی، 1387) استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبس تگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری انجام شد. یافته ها نشان داد که رهبری دیجیتال دارای اثر مستقیم و معنی دار بر تیم پذیری و تصمیم گیری هوشمند در مدیران مدارس ابتدایی بود. همچنین تیم پذیری دارای اثر مستقیم و معنی داری بر تصمیم گیری هوشمند در مدیران مدارس ابتدایی بود(p≤ 0/01). به علاوه، رهبری دیجیتال به واسطه تیم پذیری دارای اثر غیرمستقیم و معنی دار بر تصمیم گیری هوشمند در مدیران مدارس ابتدایی بود (p≤ 0/01). به نظر می رسد تیم پذیری در مدیران مدارس ابتدایی در رابطه ی رهبری دیجیتال و تصمیم گیری هوشمند نقش واسطه ای داشته باشد.

The Role of Digital Leadership in Intelligent Decision-Making with the Mediation of Team Reception

The purpose of the present study was to investigate the role of digital leadership in intelligent decision making with the mediation of team reception. The method was descriptive and of the type of correlational studies. The research population of primary school principals in Kermanshah province in 2022 was 1902 people, from this population, based on the Cochran formula, a sample of 320 people was selected using stratified random sampling according to the population of the research classes such as the type of region (privileged, semi-privileged and deprived), city/district (24 cases) and gender ( male and female) was selected. Collecting data from questionnaires; Digital leadership and intelligent decision-making developed by the researcher were used in addition to team reception (Sultani, 2007). Data analysis was done using Pearson's correlation coefficient and structural equation modeling. The findings showed that digital leadership had a direct and significant effect on team reception and intelligent decision-making in elementary school principals. Also, team reception had a direct and significant effect on intelligent decision-making in elementary school principals (p≤0.01). In addition, digital leadership through team reception had an indirect and significant effect on intelligent decision-making in elementary school principals (p≤0.01). It seems that team reception among elementary school principals has a mediating role in the relationship between digital leadership and intelligent decision making.

تبلیغات