آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

مقدمه: اختلال استرس پس ازآسیب در هر سنی ممکن است مشاهده شود، در نوجوانان به دلیل زمینه های تسریع کننده شایع تراست. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل شدت علائم اختلال استرس پس از آسیب بر اساس بیگانگی و ویژگی های سرشت و منش با نقش واسطه ای باورهای فراشناختی در نوجوانان بود. روش: نوع پژوهش حاضر توصیفی همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. در این پژوهش جامعه آماری، شامل تمام دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر قم که در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که حجم نمونه از این میان 421 دانش آموز (105 پسر و 316 دختر) به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه های سرشت ومنش ، بیگانگی ، باورهای فراشناختی و شدت علائم اختلال استرس پس ازآسیب را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار ایموس استفاد شد. یافته ها: نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد مدل اندازه گیری شده تحقیق با مدل مفهومی برازش مطلوب دارد. ارتباط منفی ومعناداری بین سرشت ومنش با شدت علائم PTSDو ارتباط مستقیم و معناداری(0/05>p) بین باورهای فراشناختی و بیگانگی با شدت علائم PTSDوجود داشت. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان داد که مولفه های سرشت ومنش نقش بسزایی درکاهش شدت علائم PTSD و بیگانگی و باورهای فرا شناختی نقش بسزایی در افزایش شدت علائم PTSD دارد. لذا می توان اثرگذاری متغیرهای سرشت ومنش، بیگانگی و باورهای فرا شناختی بر سلامت روان نوجوانان در خانواده ها را گوشزد کرد.

متن

Model of severity of Post-traumatic Stress Disorder symptoms in teenagers based on alienation and temperament and character traits with the mediating role of metacognitive beliefs

Introduction: Post-traumatic stress disorder may be observed at any age, it is more common in teenagers due to accelerating factors. This study has aimed to provide a model of the severity of symptoms of post-traumatic stress disorder based on alienation and temperament and character traits with the mediating role of metacognitive beliefs in teenagers. This study aimed to present of a model of the severity of post-traumatic stress disorder symptoms based on alienation and temperament characteristics with the mediating role of metacognitive beliefs in teenagers. Method: descriptive correlation and structural equation modeling was used in the study. The statistical population includes all secondary school students in the city of Qom who were in the academic year ۲۰۱۸-۲۰۱۹. ۴۲۱ students (۱۰۵ boys and ۳۱۶ girls) were selected by the convenience sampling method and completed temperament and character inventory, alienation, metacognitive beliefs, and PTSD symptom severity. To analyze the data, a structural equation method was used with Imus software. Results: The results of the structural equation modeling showed that the measured model has a good fit with the conceptual model. The results of the model analysis showed that the direct effects of temperament and character and alienation and indirect effects with the mediation of metacognitive beliefs are significant on the severity of post-traumatic stress disorder symptoms (p<۰.۰۵). Metacognitive beliefs also had a direct and significant effect on the severity of PTSD symptoms (p<۰.۰۵). Conclusion : The findings from the study showed that the loss of social support affected by alienation leads to a decrease in individual psychological resistance in facing crises and incidents, as well as metacognitive beliefs via creating concern about hypervigilance and focused attention on oneself causes the severity of post-traumatic stress disorder symptoms. Thus, it is possible to point out the influence of temperament, and character, alienation, and metacognitive beliefs on the mental health of teenagers in families.

تبلیغات