آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

مقدمه: اضافه وزن و چاقی مرتباً در سراسر جهان در حال افزایش می باشد. با توجه به تأثیر چشمگیر چاقی بر بیماری های حاد و مزمن، سلامت عمومی، توسعه و بهزیستی، بررسی چاقی کودکان در اولویت بهداشت جهانی قرار دارد. هدف پژوهش اثربخشی آموزش ذهن آگاهانه غذاخوردن بر خودکارآمدنی بدنی و خوردن هیجانی کودکان فزون وزن بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کودکان دارای اضافه وزن پسر مقطع دبستان شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1400 بود که تحت هیچ مداخله کاهش وزنی قرار نداشتند. با استفاده از نمونه گیری در دسترس 30 نفر انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس پرسشنامه های خودکارآمدی بدنی و غذاخوردن هیجانی بین هر دو گروه توزیع شد. پس از آن برنامه آموزش سبک زندگی سالم بر روی گروه آزمایش اجرا شد. سپس پرسشنامه های ذکر شده در بالا مجدداً توسط هر دو گروه تکمیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد تأثیر آموزش ذهن آگاهانه غذاخوردن بر افزایش خودکارآمدنی بدنی و کاهش خوردن هیجانی کودکان فزون وزن معنادار بود (001/0 >P). نتیجه گیری: بنابراین می توان گفت از آموزش ذهن آگاهانه غذاخوردن برای بهبود و اصلاح عوامل محافظت کننده روانشناختی کودکان فزون وزن استفاده شود.

متن

Effectiveness of Mindfulness Training on Physical Self-efficacy and Emotional Eating in Overweight Children

Introduction: Overweight and obesity are constantly increasing worldwide Study of the childhood obesity has become a global health priority due to the massive impact of obesity on acute and chronic diseases, general health, development, and well-being. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of mindful eating training on physical self-efficacy and emotional eating of overweight children. Method: The research method was semi-experimental with pre-test and post-test designs with two experimental and control groups. The statistical population of the present study included all overweight children in primary school in Tehran in the academic year ۲۰۲۱ who had no weight loss intervention.  Using an available sampling ۳۰ subjects were selected and randomly divided into experimental and control groups. Then the Physical Self-efficacy and Emotional Eating questionnaires were distributed among both groups. The Healthy Lifestyle Training program was then performed on the experimental group and  both groups completed the questionnaires afterward. Results: Significant positive effect was observed for the Mindful Eating Training program on physical self-efficacy and emotional eating of overweight children (P <۰.۰۰۱). Conclusion: Therefore, it could be concluded that Mindful Eating Training can be used to improve and modify the psychological protective factors of overweight children.

تبلیغات