مطالعه و کتابخوانی در عصر دیجیتال (مطالعه موردی: اعضای کتابخانه های عمومی شهر تبریز) (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف تعیین وضعیت مطالعه اعضای کتابخانه های عمومی در عصر دیجیتال است. روش پژوهش: نوع پژوهش کاربردی بوده و به روش پیمایشی با استفاده از پرسشنامه انجام شد. جامعه آماری پژوهش حدود 24 هزار نفر از اعضای فعال کتابخانه های عمومی شهرستان تبریز بود که 379 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. یافته ها : یافته ها نشان داد که اکثر اعضای کتابخانه های عمومی تبریز(9/94 %) عضو شبکه های اجتماعی در فضای مجازی هستند. همچنین علاوه بر آموزش های مجازی به طور میانگین روزانه حدود3 ساعت از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. از نظر گذران اوقات فراغت اولویت اول(55/48 %) حضور در شبکه های مجازی، سپس کتاب خوانی (8/24 %) بود. کمترین میزان به خواب واستراحت (85/1 %)اختصاص داشت. اکثر افراد بطورمیانگین کمتر از یک ساعت در روز مطالعه می کنند. خانواده ها و مربیان به عنوان مشوق با امتیاز 81/3 اصلی ترین عامل انگیزشی مطالعه و رسانه ها و فضای مجازی با امتیاز 67/3 به عنوان اصلی ترین مانع مطالعه عنوان شد. در بین شبکه های اجتماعی مورد استفاده بیشترین امتیاز متعلق به واتساپ با میانگین (95/0= 16x"> ) و کمترین میزان با میانگین (01/0= 16x"> ) به اسکایپ، توییترو آی گپ تعلق دارد. نتیجه گیری: میزان استفاده از شبکه های اجتماعی در مطالعات درسی و غیردرسی اعضای کتابخانه های عمومی شهر تبریز دارای تفاوت معنی دار بیش از حد متوسط است و بنابر اعلام اعضای مورد مطالعه، استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی با (69%) تا حد زیادی نقش دارد.Studying and book reading in the digital era (Case Study: Members of Tabriz Public Libraries)
Objective: To examine the study status of public library members in the digital age. Methodology: The research is applied and conducted by survey method using a questionnaire. The statistical population of the study included all members of public libraries of Tabriz who has a valid membership, the total number of which was about 24 thousand people, of which 379 people were selected by simple random sampling. Results: Most members of Tabriz public libraries (94.9%) are members of social networks in cyberspace. Also, in addition to virtual training, they use social networks for an average of about 3 hours a day. Their first priority in terms of leisure time was attending virtual networks (48.55%), and then reading books (24.8%). The lowest rate was allocated to sleep (1.85%). On average, most people study less than an hour a day. Families and educators were the main motivators for reading with a score of 3.81, and media and social networks on cyber-media were the main barriers to reading with a score of 3.67. The highest score among the social networks used belonged to WhatsApp application with an average score (0.95) and the lowest score belonged to Skype, Twitter and iGap with an average score (0.01). Conclusion: The presence of virtual media and social networks in the digital age has led to changes in people's behavior and habits in their lifestyle. The family is the main motivator for reading and virtual parallel media with books are the biggest threat to studying and reading books.