اطلافرینی به منظور ایجاد کسب و کار اطلاعاتی از دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی ج.ا.ا (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر اطلافرینی به منظور ایجاد کسب و کار اطلاعاتی از دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی ج.ا.ا می باشد. روش پژوهش: پژوهش کاربردی حاضر به روش توصیفی- پیمایشی می باشد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه ی محقق ساخته استفاده گردید. از بین 320 کتابدار کتابخانه ملی بر اساس جدول مورگان با 95% ضریب اطمینان و 5% خطا 132 نفر انتخاب که 128 پرسشنامه را تکمیل نمودند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار اس پی اس اس[1] بهره گرفته شد. یافته ها : از دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی میزان تهیه و تولید محصولات اطلاعاتی جهت اطلافرینی (39%)؛ میزان بازاریابی محصولات اطلاعاتی در کتابخانه ملی (47%)؛ میزان آشنایی کتابداران با فناوری ها و سیستم های اطلاعاتی (53%)است. نتایج منفی نیز نشان داد که میزان ترغیب کاربران به اطلافرینی (32/0-) است، بنابراین بی توجهی کتابداران به ترغیب کاربران به اطلافرینی در (50%)؛ میزان تولید و توزیع ثروت با اطلافرینی (64/1-) می باشد که بیانگر (48%) عدم توانایی کتابداران در توزیع و تولید ثروت است و نیز میزان توجه کتابداران به مؤلفه های اطلافرینی جهت ایجاد کسب و کار اطلاعاتی (45/0-) می باشد که نشان دهنده (50%) عدم تأثیر کتابداران بر اطلافرینی کاربران به منظور ایجاد کسب و کار اطلاعاتی است. نتیجه گیری : کتابداران به تهیه و تولید محصولات اطلاعاتی، بازاریابی محصولات اطلاعاتی، دانش و مهارت در فناوری های اطلاعاتی، آشنایی کتابداران با فناوری ها و سیستم های اطلاعاتی نسبت به ترغیب کاربران به اطلافرینی، توزیع و تولید ثروت توجه بیشتری نشان داده و در کل تأثیر زیادی بر اطلافرینی به منظور ایجاد کسب و کار اطلاعاتی در خود و کاربران شان نداشته اند. <br clear="all" /> SPSS.[1]Infopreneur ship in order to create an information business from the perspective of librarians of the National Library of the Islamic Republic of Iran
Objective: Infopreneur ship in order to create an information business from the perspective of librarians of the National Library of the Islamic Republic of Iran has been studied. Methodology: The present applied research is in terms of Descriptive-survey method. A researcher-made questionnaire was used to collect data. Then, 132 persons were selected from 320 librarians of the National Library based on Morgan table with 95% confidence interval and 5% error, which 127 questionnaires were completed. Descriptive and inferential statistics and SPSS software were used to analyze the data. Results: From the point of view of librarians of the National Library of the Islamic Republic of Iran, the amount of preparation and production of information products for, infopreneur ship is a little (39%) and the amount of marketing of information products in the National Library is average (47%). But the level of familiarity of librarians with information technologies and systems to create an information business is high and about (53%). Negative results also show that: about (50%) has been neglected to encourage users infopreneur ship; Librarians have not been able to distribute and generate wealth by creating an information business (more than 48%); And in order to create an information business, librarians have not been able to influence more than (50%) user information. Conclusion : The research results show that the components (07/0), the amount of encouraging users to infopreneur ship32/0-) (, and the amount of production and distribution of wealth with infopreneurs hip(64/1-), Inattention shown and total the amount of attention of librarians studied to the components of infopreneur ship to create an information business is equal to With (-0/45), which shows that librarians have not been able to institutionalize information about their users and work environment in order to create an information business in themselves and their users.