کلید واژه ها: مدیریت دانش اعتماد سازمان کارکنان اداری دانشگاه ارومیه

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۹ - ۲۸
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۷۱

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتماد سازمانی و مدیریت دانش در بین کارکنان اداری در دانشگاه ارومیه انجام شده است. روش پژوهش: روش مناسب برای انجام این تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه کارکنان اداری دانشگاه ارومیه می باشد، 223 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم هر یک از دانشکده ها و با استفاده از فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه های: مدیریت دانش  و اعتماد سازمانی استفاده شد. ضرایب پایایی این پرسش نامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 912/0α= و  883/0 α=به دست آمده است و داده ها بر اساس فرضیه های پژوهش و با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که بین مؤلفه های اعتماد سازمانی با کل ابعاد مدیریت دانش، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. علاوه بر این، مؤلفه های اعتماد بین کارکنان، اعتماد به مدیر و اعتماد مؤسسه ای نیز می تواند به طور مثبت و معناداری، ابعاد خلق دانش، تسهیم دانش، کاربست دانش و حفظ دانش را پیش بینی کند. نتیجه گیری: افزایش سطح اعتماد در سازمان باعث تسهیل در اجرایی شدن، فرایندهای مدیریت دانش در سازمان می شود.

The relationship between organizational trust and knowledge management among staff Urmia University

Purpose: The present study aimed to investigate the relationship between organizational trust and knowledge management among staff at the University of Urmia. Methodology: The methodology for this study is descriptive. To do this, 223 numbers of the administrative staff of the University of Urmia were selected using stratified sampling method. Questionnaires to collect data: knowledge management and organizational trust were used. The questionnaire using Cronbach's alpha reliability coefficients for the α =0/912 and obtained α =0/883 and data based on research hypotheses using multivariate analysis of variance and multiple regression were analyzed. Findings: Results showed that the components of organizational trust with all aspects of knowledge management, there is a significant positive relationship. In addition, the components of trust between employees, trust in manager and trust in institutions can be a significant component of knowledge management: knowledge creation, knowledge sharing, and applying knowledge to predict knowledge retention. Conclusion: Increased levels of trust in the organization facilitate the implementation of knowledge management processes in the organization.

تبلیغات