آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی نقاط قوت و ضعف امکانات موجود و ملزومات مورد نیاز در ارائه خدمات در کتابخانه مرکزی دانشگاه الزهرا(س) از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا (س) است. روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی-تحلیلی انجام شده است و جامعه آماری این پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا(س) بوده است. حجم نمونه از طریق جدول مورگان 327 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به دست آمد. جهت گردآوری اطلاعات، پرسش نامه ای محقق ساخته با طیف لیکرت طراحی شده، که پایایی آن با آلفای کرونباخ 85/0 تأیید شد و تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون های آمار استنباطی شامل آزمون کروسکال و الیس و کای اسکوئر و با استفاده از نرم افزار آماری اس پی اس اس انجام گرفته است. یافته ها : یافته های پژوهش نشان داد که مهم ترین شاخص های مورد بررسی، ارائه خدمات مرجع الکترونیکی، چاپی و وضعیت نیروی انسانی به ترتیب 65/82 ، 46/76 و 38/67 درصد است. پاسخ گویی به سؤالات مرجع از طریق پایگاه های الکترونیکی 3/92 درصد، درک و تشخیص نیاز مراجعه کننده 9/88 درصد، آموزش شیوه بهره گیری دسترسی به اطلاعات الکترونیکی7/85 درصد، از مهم ترین شاخص ها هستند.  در پاسخ به فرضیات پژوهش، یافته ها حاکی از آن هستند که بیش از 70 درصد از دانشجویان اهمیت 22 از 26 شاخص را زیاد و بسیار زیاد می دانند، یعنی اکثر شاخص های مذکور در پژوهش از دیدگاه آن ها قابل تأیید است. نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر اذعان کرد بین نحوه ارائه خدمات مرجع چاپی، خدمات مرجع الکترونیکی و تسهیلات و امکانات رابطه معناداری وجود دارد.

Evaluation of printed and electronic reference services based on the post-graduate students’ view at Alzahra University

Purpose: The purpose of this study is to evaluate the quality of printed and electronic reference services based on the opinions of M.A students of Alzahra University. Methodology: This research is an analytical survey. 327 subjects were randomly chosen using the Krejcie and Morgan’ table. Data were gathered using a researcher-made questionnaire. The collected data were analyzed using SPSS software. Findings: Providing electronic services, printed materials and human resources were 82/65, 76/46 and 67/38 percent. Answering basic questions via electronic databases 92/3 percent, understanding and recognition of reference needs of 88/9 percent, teaching the access and usage of electronic information is 85/7 which are the most important parameters. The findings showed that more than 70 percent of the students believe 22 out of 26 factors of this research are very important, meaning that the aforementioned factors of this research are considerably important. Conclusion : The results shows a significant and meaningful relationship between the physical facilities available in the library’s printed reference services, the provision of electronic services, and other facilities available in libraries.  

تبلیغات