آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: پژوهش حاضر به مقایسه میزان ربط نتایج حاصل از محدودسازی عبارت جست وجو به روش عنوان و به طریق نشانی اینترنتی توسط کاربران در استانداری همدان و هم چنین میزان حضور کلیدواژه های مورد جست وجو در وب سایت های گروه های مورد پژوهش می باشد. روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش90 نفر از کارشناسان استانداری همدان هستند. آنان با استفاده از قسمت جست وجوی پیشرفته موتور کاوش گوگل، کلیدواژه های (یک و چند واژه ای) مورد نظر خود را در قسمت نشانی اینترنتی و عنوان صفحات وب جست وجو کردند و میزان ربط نتایج بازیابی شده را در چک لیست هایی که به همین منظور تهیه شده بود، تعیین نمودند. برای دسته بندی و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که در صورت افزایش تعداد کلیدواژه های مورد جست وجو میزان هم خوانی عنوان و نشانی اینترنتی کاهش می یابد و هر چه هم خوانی بین عنوان و نشانی اینترنتی بیشتر باشد میزان ربط بالاتر می رود. نتیجه گیری: موتورهای کاوش با افزایش وزن دهی به کلیدواژه های موجود در نشانی اینترنتی می توانند نتایج مرتبط تری را رتبه بندی کرده و در اختیار کاربران قرار دهند و با افزایش هم خوانی بین عنوان و نشانی اینترنتی میزان ربط بیشتر می شود.

A Comparative Study of the Search title and Internet URL in the Relevance of Information Retrieval Results by Experts of Governorate of

Purpose: This research is going to compare internet  results derived by some users Technical and engineer groups, factual sciences and economics in G.G.O  with restriction  at title & URL, and also the of keyword's appearance in the internet URL and research group's titles. Methodology: Survey society are 90 experts of Hamedan  G.G.O  They searched their desired  keywords (one or  more words) in the URL and  title of web pages and determined  the amount of relevance retrieval results in the check list that was provided for this reason. For classifying and data analysis, descriptive statistics (frequency, mean, base of sample  and standard deviation) and inferential statistics (univariateKalmvgvrf Smirnov test, Duncan’s post hoc test, chi-square independence test, paired t-test, correlation COEFFICIENT erson and  Spearman’s test, ANOVA and chi Krvksa L – Wallis test) used. Findings: The results showed that the increase in the number of search keywords and URLs as the correlation decreases and the greater the degree of correspondence between the title and the URL link is higher. Conclusion: the  result show up that with increase  of  search  keywords scale  in the title & URL will reduce and there are meaningful defference between numbers  of  present thematic  keywords at title & URL researched groups and search engines can  increase weighting to present keywords in the URLs  rank  the more correlative results and provide for users.  

تبلیغات