مقایسه بهکارگیری شیوه ی آمیخته بازاریابی 4P در کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی استان قم (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه عملکرد کتابخانه های عمومی نهادی و مشارکتی استان قم از نظر به کارگیری شیوه ی آمیخته بازاریابی p4 است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی به روش « پیمایشی» است. برای توصیف و تحلیل داده ها از آمارهای توصیفی و استنباطی (آزمونT) استفاده شده است. جامعه مورد پژوهش کتابخانه های عمومی استان قم مشتمل بر 55 کتابخانه هستند، که از این تعداد 22 کتابخانه به صورت نهادی اداره می شوند و 33 کتابخانه به صورت مشارکتی با نهاد کتابخانه های عمومی همکاری می کنند. گردآوری اطلاعات از طریق سیاهه وارسی و مراجعه حضوری صورت گرفته است که سیاهه وارسی 4 کتابخانه عودت نشده است، و جامعه مورد بررسی به 21 کتابخانه نهادی و 30 کتابخانه مشارکتی تقلیل یافت. برای سنجش روایی سیاهه وارسی از نظر خواهی اساتید و مدیران کتابخانه ها استفاده شده است، و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است که از پایایی قابل قبولی 90/0 برخوردار است. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که محصول، بها، مکان و فعالیت های تشویقی و ترغیبی کتابخانه های نهادی به ترتیب با میانگین های (82/0)، (72/0)، (2/1)، (07/1)نسبت به محصول، بها، مکان و فعالیت های تشویقی و ترغیبی کتابخانه های مشارکتی به ترتیب با میانگین های (50/0)، (46/0)، (77/0)، (74/0) وضعیت بهتری دارند. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد که بین میانگین سه عنصر محصول، بها و مکان در کتابخانه های نهادی و مشارکتی تفاوت معنادار وجود دارد. اما، بین میانگین فعالیت های تشویقی و ترغیبی این دو کتابخانه تفاوت معناداری وجود ندارد. هم چنین بین میزان به کارگیری شیوه ی آمیخته بازاریابی 4 پی در کتابخانه های عمومی نهادی و مشارکتی تفاوت معناداری وجود دارد، و وضعیت کتابخانه های نهادی از نظر میزان به کارگیری شیوه ی آمیخته بازاریابی چهار پی با میانگین (90/53) مطلوب تر از کتابخانه های مشارکتی (67/35) است. اصالت/ارزش:نتایج این پژوهش می تواند اطلاعاتی را فراهم آورد که زمینه ساز برنامه ریزی های آینده باشد.Comparative Study of Qom’s Participative libraries and public Libraries affiliated to Foundation of Public libraries concerning the Application Level 4p Marketing Mix Style
Objective: The Present Study has been Performed with the Purpose of Comparative Study Qom’s Participative libraries and Libraries related to Foundation of Public libraries Concerning the Application Level 4p Marketing Mix Style.
Methodology :The methodology of this study is "Survey" descriptive and inferential statistics (T test) has been used for description and analysis data. the Population of the study were included 55 public libraries of qom province, among wich 22 libraries are run as an foundational and 33 libraries to work participative with public libraries foundation .Information has been collected through the check list and visiting, check lists returned by four libraries and Population under study were reduced to 21participative library and 30 foundational libraries .To evaluate the validity of the check list has been utilized by teachers feedback and libraries administrators.Cronbachs alpha has been used to measure reliability that check list had acceptable reliability(0.90).
Findings: Results of the study indicated that the product,price, place and promotion of foundational libraries respectively with averages (0.82), (0.72), (1.2), (1.07) than the product,price, place and promotion of participative libraries with averages (0.50), (0.46), (0.77), (0.74) are better.
Conclusion: Hypothesis test results indicated that significant different exists betweenaveragesof the three elements product, price and place offoundational and participative libraries but, there is not significant differentbetween averagespromotion. Furthermore, significant different exists between application level 4p marketing mix style in participative and foundational libraries and foundational libraries status concerning the application level 4p marketing mix style with average(53.90) desirable than participative libraries(35.67). The results of this study can provide information that might underlie future planning.