دیجی کوال ابزاری برایسنجش کیفیت کتابخانه های دیجیتالی: مطالعه موردی در کتابخانه دیجیتالی دانشگاه آزاداسلامی واحد بروجرد از دیدگاه کاربران (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش کیفیت خدمات کتابخانه دیجیتالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد از دیدگاه کاربران بر اساس مدل دیجی کوال انجام گرفته است. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت به صورت پیمایشی تحلیلی است. جامعه آماری این پیمایش را اساتید و دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحدبروجرد تشکیل می دهد که جامعه منتخب طبق جدول"مورگان" 108 نفر می باشند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته ای است که در آن، خدمات کتابخانه دیجیتالی در قالب دو دسته از عوامل، شامل: "تعامل انسان و فناوری" و "جنبه های فنی" با دوازده مولفه مدل دیجی کوال "رضایت فردی، میزان اطمینان، سودمندی، قابلیت انجام، دسترس پذیری، قابلیت اعتبار، دقت و صحت، جستجو پذیری، پیوند فعال، پوشش موضوعی، قابلیت مرور، سامان یافتگی" سنجیده شده است. یافته های پژوهش: یافته های پژوهش نشان می د هد که از دیدگاه کاربران میزان رضایت فردی، پوشش موضوعی این کتابخانه در حد متوسط و میزان اطمینان، سودمندی، قابلیت انجام، اعتبار، دقت و صحت، سامان یافتگی بالاتر از حد متوسط و میزان دسترس پذیری، جستجو پذیری، پیوند فعال و قابلیت مرور کمتر از حد متوسط می باشند. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد که کتابخانه در حوزه های میزان اطمینان، سودمندی، قابلیت انجام، اعتبار، دقت و صحت، سامان یافتگی توانسته است در درجه بالاتر از حد متوسط قرار گیرد و عملکرد بهتری داشته است.این در حالی بود که حوزه رضایت فردی و پوشش موضوعی عملکردی در حد متوسط داشت و میزان دسترس پذیری و جستجوپذیری و پیوند فعال وقابلیت مرور با وضعیتی کمتر از حد متوسط ضعیفتر از بقیه موارد بودDigiqual a tool for assessment of the quality of digital libraries: A case study in digital library of Broujerd Islamic Azad University from users 'viewpoint
Purpose: This study is conducted to evaluate the digital library services quality in Broujerd Azad University, based on the user’s view.
Methodology: This study is functional regarding its purpose and it is survey-analytical, regarding its nature. This statistical group consisted of university teachers and some students who were studying in MA level in mentioned university. They are 108 people, according to Morgan table. Data is gathered by the survey prepared by researcher. In this survey, digital library services quality is evaluated in two aspects of interaction human and technology and also technical aspects according to 12 elements of Digiqual model (individual convenience, trustworthiness, beneficence, capability, availability, validity, accuracy, ability to search, active connection, scope and sequence, ability to browse and reformation).
Findings: According to users’ viewpoints, results show that individual satisfaction and thescope of the subject of the libraries is in average level and trustworthiness, beneficence,capability, validity, accuracy and reformation is upper than the average and availability, ability to search and active connection is lower.
Conclusion: It was conducted that, library in the issues of trustworthiness, beneficence, capability, validity, accuracy and reformation Can achieve upper level than average and has a better operation, whereas, In the issue of individual convenience, scope and sequence has average operation, and availability a ability to search and active connection is lower and weaker than other cases.