آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه های عمومی شهرستان رامسر و تنکابن با استفاده از ابزار لایب کوال انجام گرفته است. روش: در این پژوهش برای گردآوری داده ها از پرسشنامه لایب کوال استفاده شده است. این پرسشنامه ابزاری استاندارد است که به ارزیابی کیفیت خدمات از دید کاربران می پردازد. نمونه آماری این پژوهش شامل 410 نفر از کاربران کتابخانه های عمومی شهرستان رامسر و تنکابن (در دوره زمانی مورد مطالعه، اردیبهشت 1390) بوده است که پرسشنامه ها بین آنها توزیع شد. از این تعداد 382 پرسشنامه عودت داده شد و پس از حذف پرسشنامه های ناقص 365 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته: یافته های پژوهش نشان می دهد که سطح خدمات دریافتی کاربران در برخی گویه ها از حداقل سطح مورد انتظار آنها بیشتر می باشد اما حداکثر سطح انتظارات آنها را برآورده نکرده است. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که این کتابخانه ها در بُعد کنترل اطلاعات نسبت به سایر ابعاد ضعیف تر می باشند، به طوری که منابع آنها حداقل سطح انتظارات کاربران را نیز برآورده نساخته است. اصالت: در این پژوهش علاوه بر اینکه کیفیت کتابخانه های عمومی یک شهرستان بررسی شده است، فراتحلیلی از تحقیقات انجام شده در حوزه کیفیت خدمات در کتابخانه عمومی کشور که در دو شهر دیگر انجام شده است نیز انجام شده است.  

Quality assessment of the public libraries services of Ramsar and Tonekabon by using LibQual from the viewpoint of users

  Purpose: This study examines the Quality assessment of the public libraries services in public libraries of Ramsar and Tonekabon cities by using LibQual tools from the viewpoint of users. Methodology: In this survey, for collecting data we use LibQual questionnaires. This questionnaire is standard tool that assess quality service from the viewpoint of users. The statistical sample of this survey is 410 users of public libraries of Ramsar and Tonekabon cities (in study period) and the questionnaires were distributed between them. 382questionnaires were returned and after omitting incomplete questionnaires 365 questionnaires were analyzed. Findings: Findings indicate that the level of service received by users Is more than the minimum level they expect in some more items from the minimum level is expected,but Most of them have not met their expectations.The findings showed that the libraries in the information control are weaker than the other dimensions so that their minimum expectations are also not met in using their resources. their resources are not met minimum Conclusion: In addition To quality assessment of the studied libraries in two cities, there has been also meta-analysis of studies in the field of quality of services in public libraries that have been done in other cities.  

تبلیغات