آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر واکاوی، کشف و تبیین عوامل مؤثر در اشتراک دانش وب و رتبه بندی آنها در کتابخانه های عمومی است. روش پژوهش: این پژوهش از جنبه هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد اکتشافی و از نظر روش گردآوری اطلاعات آمیخته است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر از خبرگان و در بخش کمی کلیه کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی کشور به تعداد 7000 نفر تشکیل می دهند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 364 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه های نیمه ساختاریافته و در بخش کمی نیز از پرسشنامه محقق ساخته اشتراک دانش وب استفاده شد. روایی صوری، محتوایی و سازه ابزار و پایایی آن تأیید گردید. جهت شناسایی عوامل مؤثر بر اشتراک دانش وب از تحلیل تم و جهت تحلیل داده های کمی حاصل از پرسشنامه ها و رتبه بندی آنها از آزمون علامت، تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری استفاده و داده ها ازطریق نرم افزار PLS3.8 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: یافته های بدست آمده از تحلیل تم و تحلیل عاملی نشان داد که سه عامل مطلوبیت فضای وب، مطلوبیت اطلاعات وب و مطلوبیت افراد با ضریب تأثیر 917/0، 858/. و 813/0 در اولویت های اول تا سوم قرارگرفتند. همچنین نتایج میانگین و سطوح معناداری نشان داد که اشتراک دانش وب در سطح مطلوب قرار دارد. اصالت/ارزش : اشتراک دانش وب قابلیتی انعطاف پذیر برای ارائه محتوا با هدف دسترسی سریع به دانش در فضای وب است بنابراین  ضرورت دارد سازمان ها آن را مورد شناسایی و بهره برداری قرار دهند.

Analysis, discovery and explanation the effective factors in web knowledge sharing and ranking them in public libraries

Objective: The purpose of this research is to identify and explain the effective factors in sharing web knowledge and ranking them in public libraries. Methodology: This research is mixed in terms of applied objective, in terms of exploratory approach and in terms of data collection method. The statistical population in the qualitative section includes 15 experts and in the quantitative section, all the employees of the country's public libraries are 7000 people, and 364 people were selected using Cochran's formula. The data collection tool was used in the qualitative part of semi-structured interviews, and in the quantitative part, the researcher-made questionnaire of web knowledge sharing was used. The formal, content and structural validity of the instrument and its reliability were confirmed. In order to identify the factors affecting the sharing of web knowledge from the theme analysis and to analyze the quantitative data obtained from the questionnaires and their ranking from the sign test, confirmatory factor analysis and structural equations were used and the data were analyzed by PLS3.8 software. were analyzed. Results: The findings obtained from theme analysis and factor analysis showed that the three factors of desirability of web space, desirability of web information, and desirability of people with an influence coefficient of 0.917, 858. and 0.813 were placed in the first to third priorities. Also, the average results and significant levels showed that the sharing of web knowledge is at the desired level. Authenticity/value: Web knowledge sharing is a flexible capability to provide content with the aim of quickly accessing knowledge in the web space, so it is necessary for organizations to identify and exploit it.

تبلیغات