ارائه الگوی نقش آفرینی کتابخانه های عمومی در توسعه عدالت اجتماعی (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف: شناخت توسعه عدالت اجتماعی و مؤلفه های وابسته به آن، راهبرد جدیدی را فراسوی چشم انداز کتابخانه ها گشوده تا به صورت عملیاتی در این حوزه ها وارد شوند. هدف از پژوهش انجام شده ارائه الگوی نقش آفرینی کتابخانه های عمومی در توسعه عدالت اجتماعی است که بتوان آن را در کشور پیاده نمود. روش پژوهش: از نظر هدف کاربردی و از نوع روش اجرا میدانی و همبستگی است در واقع از روش ترکیبی استفاده شد. جهت گرداوری داده ها در بخش کیفی از پرسشنامه دلفی و در بخش کمّی از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شد. برای بررسی روایی پرسشنامه از نظرات خبرگان استفاده شد و پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ (79/0) مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری شامل متخصصان موضوعی در حوزه کتاب و کتابداران کتابخانه های عمومی در ایران و کتابخانه های عمومی سراسر کشور است که به پنج بخش شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز تقمسیم بندی شده اند و با روش غیرتصادفی در دسترس 22 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای سنجش نتایج حاصل از پرسشنامه ها نرم افزار آماری SPSS مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: ابعاد مدل شامل عوامل شناختی، عوامل انگیزشی، عوامل حرف ه ای و تخصصی، عوامل فرهنگی، عوامل ارتباطی و عوامل مدیریتی بود که به ترتیب دارای ضرایب و مقدار T (655/0، 45/5)، (712/واضح است که 0، 48/7)، (489/0، 38/3)، (566/0، 78/4)، (576/0، 85/4) و (492/0، 57/3) هستند که بر روی نقش آفرینی کتابخانه های عمومی در توسعه عدالت اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری دارند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان گفت که توجه به توسعه کتابخانه های عمومی می توانند از طریق عوامل شناختی، عوامل انگیزشی، عوامل حرف ه ای و تخصصی، عوامل فرهنگی، عوامل ارتباطی و عوامل مدیریتی به عنوان عواملی مؤثر در توسعه عدالت اجتماعی ظاهر شده و ایفای نقش نمایند.Provide a role model for public libraries in the development of social justice
Objective: Understanding the development of social justice and its related components has opened a new strategy beyond the perspective of libraries to enter them in an operational way. The purpose of this study is to provide a model for the role of public libraries in development of the social justice sense among the society. Methodology: The present study is applied in terms of purpose and is done by correlation method. The information is gathered by field study. In this study, a combined qualitative and quantitative method was used. For this purpose, first Delphi method was used to collect qualitative data and then quantitative data were collected through a questionnaire. The Delphi questionnaire was used to collect data in the qualitative part and the questionnaire was used in the quantitative part. Experts' opinions were used to evaluate the validity of the questionnaire and Cronbach's alpha was used to evaluate the reliability, which was obtained 0.79 and confirmed. The statistical population in this study includes subject matter experts in the field of Information science and librarians of public libraries in Iran which are divided into five sections: north, south, west, east and center and by non-random method available 22 subjects were selected as the sample size. SPSS statistical software was used to measure the results of the questionnaires. Results: The results showed that the dimensions of the model included cognitive factors, motivational factors, professional and specialized factors, cultural factors, communication factors and management factors that have coefficients and values of T (0.655, / 45, respectively). 5), (0.712, 7.48), (0.489, 3.38), (0.566, 4.78), (0.576, 4.85) and (0.492, 57.5) 3) There are positive and significant effects on the role of public libraries in the development of social justice. Conclusion: According to the research findings, it can be said that attention to the development of public libraries can be considered as effective factors through cognitive factors, motivational factors, professional and specialized factors, cultural factors, communication factors and managerial factors. Appear and play a role in the development of social justice.