آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

زمینه و هدف: کلانتری ها به عنوان سرانگشتان ناجا، نقش بسیار کلیدی در کاهش منازعات، افزایش ایمنی و اعتماد مردم بر عهده دارند؛ ازاین رو به منظور ارتقای کیفیت خدمت رسانی کلانتری ها در این پژوهش به دنبال ارائه چهارچوبی برای ارزیابی عملکرد کلانتری ها در راستای طرح تحول کلانتری ها و پاسگاه ها با تکیه بر نظرات خدمت گیرندگان است. روش : این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازلحاظ نوع تحقیق، توصیفی - تحلیلی است که برای جمع آوری داده ها از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، تمامی افرادی هستند که در جایگاه شاکی از مهرماه 1398 تا مهرماه 1399 در سه کلانتری شهر اصفهان اقدام به تشکیل پرونده کرده اند. با استفاده از فرمول کوکران، 120 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پایایی داده ها با آزمون آلفای کرونباخ (879/0) مورد تأیید قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های تحلیل عاملی و تحلیل رگرسیون خطی و چند متغیره با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته ها: تحلیل عاملی پرسش نامه منجر به شناسایی 4 عامل «کارآمدی و حسن رفتار»؛ «انضباط نیروی انسانی»؛ «پایبندی به قانون» و «کیفیّت تجهیزات و محیط» شد که به ترتیب 87/28، 89/15، 25/14 و 25/11 درصد از واریانس عملکرد کلانتری ها را تبیین می کنند. درمجموع، پرسش نامه طراحی شده می تواند بیش از 70 درصد از میزان رضایت شهروندان از عملکرد کلانتری ها را تبیین کند که این میزان، آن را به چهارچوب ارزیابی مطلوبی تبدیل می کند. نتیجه گیری: با توجه به اینکه یکی از مهمترین اهداف طرح تحول کلانتری ها و پاسگاه ها افزایش رضایتمندی شهروندان از کیفیت ارائه خدمات است، به منظور دستیابی به این مهم ضروری است کلانتری ها براساس چارچوب شناسایی شده در این پژوهش مورد ارزیابی قرار گیرند.

A Framework for Performance Evaluation of Police Stations Based on the Police Station Transformation Plan

Background and Aim: Police stations, as front line of Iranian Police, have a very key role in reducing conflicts and increasing safety and public trust; Therefore, in order to improve the quality of service of police stations in this study seeks to provide a framework for evaluating the performance of police stations in line with the transformation plan of police stations and checkpoints based on the opinions of customers. Method: This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of the type of research in which a survey method has been used to collect data. The statistical population of the study is all participants who have filed a case as plaintiffs from September 2019 to September 2020 in three police stations in Isfahan. Using the Cochran's formula, 120 people were randomly selected as the statistical sample. Data reliability was confirmed by Cronbach's alpha test (0.879). Data were analyzed using factor analysis and linear and multivariate regression analysis using SPSS software. Results: Factor analysis of the questionnaire led to the identification of 4 factors of "efficiency and good behavior"; "Manpower discipline"; "Adherence to the law" and "quality of equipment and environment", which explain 28.87, 15.89, 14.25 and 11.25 percent of the variance of police stations, respectively. In total, the designed questionnaire can explain more than 70% of the citizens' satisfaction with the performance of police stations, which makes it a desirable evaluation framework. Conclusion: Considering that one of the most important goals of the transformation plan of police stations is to increase citizens' satisfaction with the quality of services, in order to achieve this, it is necessary for police stations to be evaluated based on the framework identified in this study.

تبلیغات