شناسایی مؤلفه های شایستگی معلمان و ارائه چارچوبی جهت ارزشیابی آنان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه های شایستگی معلمان و ارائه ی چارچوبی جهت ارزشیابی آنان بود. این پژوهش در سال 1399 و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی انجام شد. جامعه آماری متخصصان علوم تربیتی و منابع مکتوب بودند که 11 نفر از متخصصان با استفاده از روش هدفمند و 20 منبع بعد از فیلترگذاری انتخاب شدند. در این پژوهش از مصاحبه نیمه ساختار یافته با متخصصان و فیش برداری از منابع برای گردآوری داده ها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها بعد از مشخص شدن جملات کلیدی متون، به ترتیب کدها، زیر مقولات و مقولات تعیین شدند. در این پژوهش واحد ثبت "مضمون" بود. برای اطمینان از روایی یافته ها، از روش "بررسی توسط اعضا" و برای پایایی، از روش پایایی "توافق بین دو کدگذار" استفاده شد. در انتهای تحلیل محتوای استقرایی و با مقایسه ی مستمر کدهای به دست آمده، پنج مولفه شایستگی جهت ارزشیابی معلمان استخراج شد. این مولفه ها عبارتند از: مهارت تربیتی، دانش تخصصی، صلاحیت اخلاقی و سلامت جسمانی و روانی و وضعیت دانش آموزان؛ که این شایستگی ها را می توان با روش های مشاهده ی کلاس، فرم ارزشیابی عملکرد، نمونه کارهای معلمی و نمرات استاندارد دانش آموزان بررسی کرد. نتایج نشان داد به منظور آگاهی از کیفیت فعالیت معلمان، به جای تمرکز بر یک عامل، باید سیستم ارزشیابی موثر و مشخص استفاده کرد تا ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف معلمان، برنامه ریزی منطقی برای بهبود شرایط انجام شود.Identify the components of teachers' competence and Provide a framework for evaluating them
The purpose of this study is to identify the components of teachers' competence and provide a framework for their evaluation. This research was conducted in 2020 using qualitative content analysis method with inductive approach. The statistical population was experts in the field of educational sciences and written resources that 11 experts were selected using purposive methods and 20 sources after filtering. To analyze the data, after identifying the key sentences of the texts, labels or codes, sub-categories and categories were determined. Unit of analysis was thematic. To ensure validity, member checking was used and to determine the reliability, peer debriefing was applied. At the end of inductive content analysis, by continuous comparison of the obtained codes, Five competency components were extracted for teacher evaluation. These components were: educational skills, specialized knowledge competencies, moral competence, physical and mental health and students 'status, and these competencies can be assessed by class observation methods, performance appraisal form, teacher portfolio and students' standard grades. The results showed that in order to be aware of the quality of teachers activities, instead of focusing on one factor, an effective and specific evaluation system should be used to identify teachers' strengths and weaknesses and make reasonable plans to improve the situation.