آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف از این پژوهش ساخت و استانداردسازی پرسشنامه خودمدیریتی براساس طرح نماد در دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه ی اول و دوم مدارس غیر دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 بود. 300 دانش آموز به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و پرسشنامه خودمدیریتی ساخته شده بر اساس طرح نماد را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها ابتدا از تحلیل عامل تأییدی استفاده شد و شاخص های برازش در گام اول مطلوب نبود. پس از تلفیق گویه ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، بار دیگر از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد و شاخص های برازش حاکی از تناسب مدل با داده های گردآوری شده بود. براین اساس عامل های هدفمندی، مهارت مدیریت زمان، مهارت مدیریت تغییر، مهارت مدیریت هیجان ها، مهارت مدیریت ارتباطات، مهارت خود کنترلی، مهارت خود تنظیمی و مهارت خودمدیریتی انگیزشی مورد تأیید قرار گرفتند. برای بررسی همسانی درونی پرسشنامه خودمدیریتی ضریب آلفای کرونباخ مؤلفه ها استخراج شد. همسانی درونی کل پرسشنامه برابر 93/0 است و همسانی درونی مؤلفه های مذکور با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب معادل 76/0، 80/0، 68/0، 91/0، 87/0، 80/0، 71/0، 75/0 بود. ضرایب همبستگی بین مؤلفه های پرسشنامه ی خودمدیریتی مثبت و معنادار بود. روایی همگرا و پایایی ترکیبی مؤلفه های پرسشنامه در حد نسبتا قابل قبولی بود. با توجه به ویژگی های روان سنجی مطلوب این پرسشنامه به مشاوران تحصیلی و روان شناسان مدرسه توصیه می شود که از این پرسشنامه برای اندازه گیری خودمدیریتی در دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه استفاده کنند.

Construction and evaluation of validity and reliability of self-management questionnaire based on NAMAD design in adolescent girls of secondary school in Tehran

The purpose of this research was to the development of self-management questionnaire based on the Social Care System of Students, and consider the validity and reliability of this questionnaire. The research method was descriptive of the survey type. The population consisted of high school girl students in non-Governmental schools in Tehran in the academic year of 2017-2-18. 300 students were selected by cluster random sampling and completed the researcher-made questionnaire. Confirmatory factor analysis was used to analyze the data. The fitting indices in the first step were not desirable. After items parceling using exploratory factor analysis, another confirmatory factor analysis was used, and the fitting indices indicated the suitability of the model with the data collected. Based on this, goal management skills, time management skills, change management skills, emotional management skills, communication management skills, self-control skills, self-regulation skills, and self-motivational management skills were confirmed. To verify the internal consistency of the self-management questionnaire and its components, Cronbach's alpha coefficient was used. The internal consistency of the entire questionnaire is equal to 9.23, and the internal consistency of the above-mentioned components were 0.78, 0.78, 0.68, 0.91, 0.86, 0.78, 0.71, 0, 0.75, respectively. The correlation coefficients between the components of the self-management questionnaire were positive and significant. The convergent validity and composite reliability of the questionnaire components were relatively acceptable. In attention to, the desirable psychometric properties of this questionnaire, it is recommended to school counselors and psychologists to use this questionnaire for measuring of self- management in female students.

تبلیغات