در میان برنامه های گوناگونی که از رسانه ملی پخش می شود، آگهی های بازرگانی بخش زیادی را به خود اختصاص داده است. هدف این پژوهش، شناسایی و طراحی شاخص های بازاریابی اسلامی در حوزه تبلیغات و بررسی میزان تطابق پیام های بازرگانی سیما با شاخص های بازاریابی اسلامی است. ابتدا شاخص های بازاریابی اسلامی با استفاده از منابع اسلامی استخراج و در اختیار خبرگان حوزه مدیریت و تجارت اسلامی قرار داده شد و 23 شاخص مورد تأیید قرار گرفت. در ادامه، 323 پیام بازرگانی پخش شده از شبکه های 1، 2، 3 و 5 سیما در بازه زمانی 15/1/1396 تا 15/3/1396 به عنوان نمونه آماری انتخاب و مبتنی بر روش تحلیل محتوا با 23 شاخص نهایی مطابقت داده شد. نتیجه حاکی از آن بود که تنها پنج شاخص به طور کامل در تبلیغات رعایت شده اند و در رعایت 18 شاخص دیگر نواقصی وجود دارد. بنابراین در اغلب آگهی های پخش شده ضعف در رعایت اصول و شاخص های بازاریابی اسلامی مشاهده می شود.