آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

هدف: ارزیابی کانال های بازاریابی کار بسیار مهم و پیچیده ای است و در این زمینه مدل جامعی وجود ندارد. در این تحقیق تلاش شده است یک چارچوب تصمیم گیری برای ارزیابی کانال های بازاریابی ارائه شود. روش: ابتدا با مطالعه گسترده ادبیات تحقیق، شاخص های مؤثر در ارزیابی کانال های بازاریابی شناسایی شدند، سپس اهمیت نسبی یا به بیان دیگر، وزن این شاخص ها به کمک روش نوین بهترین بدترین فازی به دست آمد. به علاوه از تکنیک EDAS فازی به عنوان روش نوین تصمیم گیری چندشاخصه، برای رتبه بندی استراتژی های توزیع در کانال های بازاریابی استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را مدیران و کارشناسان خبره این حوزه در شرکت صنایع غذایی مد نظر شکل داده اند که به دلیل محدود بودن تعداد آنها، نمونه گیری انجام نشد. یافته ها: هشت شاخص برای ارزیابی کانال های توزیع بازاریابی شناسایی شدند که شامل اعتماد، تضاد، نمایش، تحویل، مبادله اطلاعات، هزینه بازگشت محصول، هزینه هماهنگی، و سودآوری می شوند. شش نوع کانال بازاریابی عبارت اند از: پررنگ کردن اهمیت تیم فروش، گسترده تر کردن تیم فروش، توزیع ارزش افزوده، توزیع کنندگان معمولی، کانال وب انحصاری، و کانال وب مشترک. نتیجه گیری: بر اساس نتایج تحقیق که در یک شرکت صنایع غذایی به اجرا درآمد، از میان تمام گزینه ها، استراتژی «گسترده تر کردن تیم فروش» رتبه نخست را کسب کرد.

تبلیغات