آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

زمینه وهدف: مهارت های ارتباطی یکی از عناصر کلیدی درمدیریت ومبنای لازم وضروری برای مدیریت کارآمد است. یک وجه مهم ارتباط درسازمان ومدیریت ارتباط میان مدیر وکارکنان است.مدیران می توانند با درنظرگرفتن شبکه های ارتباطی،زمینه مدیریت مؤثر و بهبود عملکرد کارکنان را تسهل کنند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی مدیران و عملکرد کارکنان در فرماندهی انتظامی شهرستان بندرعباس انجام شده است. روش:ازنظر هدف، پژوهش از نوع کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی است. از بین کلیه مدیران و کارکنان فرماندهی انتظامی شهرستان بندرعباس، با استفاده از فرمول کوکران نمونه ایبه حجم 262 نفر به روش تصادفی انتخاب و از دو پرسش نامه استاندارد عملکرد شغلی پاترسون(1970)و مهارت های ارتباطی کوئین دام (2004) استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده های نهایی و آزمون فرضیه ها، ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شد. یافته ها: یافته ها نشان می دهد که بین ابعاد مهارت های ارتباطی مدیران و عملکرد کارکنان رابطه معناداری وجود دارد و بالاترین میزان همبستگی مربوط به رابطه بین درک پیام و عملکرد کارکنان (559/0r=) است. نتیجه گیری: بین پنج مؤلفه مهارت های ارتباطی شامل: «درک پیام، قاطعیت، بینش، گوش دادن، کنترل عواطف» با عملکرد کارکنان رابطه معناداری وجود دارد و این معناداری مثبت و مستقیم است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که با افزایش مهارت های ارتباطی مدیران، عملکرد کارکنان افزایش می یابد.

تبلیغات