زمینه و هد ف: ویژگی های شخصیتی و تربیتی همواره د ر هسته نظریه های اخلاقی رفتار بود ه و از د یرباز برای توصیف شخصیت افراد به کار رفته است. تحقیق حاضر به تد وین ویژگی های الگوی شخصیتی-تربیتی شهید چمران با تأکید بر شاخص های مرتبط با مأموریت های نیروی انتظامی جمهوری اسلامی می پرد ازد .
روش: پژوهش حاضر به لحاظ هد ف کاربرد ی است و از نوع پژوهش های آمیخته (کیفی- کمّی) است. د ر مرحله نخست با استفاد ه از روش تحلیل محتوای کیفی منابع و متون گرد آوری شد ه د رخصوص ویژگی های شخصیتی و تربیتی شهید مصطفی چمران استخراج و خلاصه سازی و د سته بند ی شد ، سپس نتایج به د ست آمد ه شامل 95 ویژگی، مبنای طراحی پرسش نامه محقق ساخته د ر مرحله د وم قرار گرفت تا میزان اهمیت این ویژگی ها برای کارکنان نیروی انتظامی مورد سنجش کمّی قرار گیرد . جامعه آماری شامل خبرگان و متخصصان تربیت د ر سازمان نیروی انتظامی تعیین شد و با روش نمونه گیری د ر د سترس 155 مورد پرسش نامه گرد آوری شد . ضریب پایایایی پرسش نامه برابر با 9/0 به د ست آمد .
یافته ها: براساس روش تحلیل محتوای کیفی، ویژگی های شخصیتی-تربیتی شهید چمران شناسایی (95 ویژگی) و به شش د سته شامل د ین د اری، هوشی، اجتماعی، اخلاق حرفه ای، هنری و ورزشی و حرفه ای طبقه بند ی شد . تحلیل د اد ه های حاصل از پرسش نامه نشان می د هد که از د ید گاه پاسخگویان قابلیت کاربرد ی اغلب ویژگی های یاد شد ه بالاتر از سطح متوسط معناد ار هستند .
نتایج: اگرچه همه ویژگی های شخصیتی-تربیتی شهید چمران د ر ابعاد شش گانه بالاتر از سطح میانگین معناد ار نشان می د هند ، اما میزان اهمیت آن ها یکسان نیست به طوری که د ر بعد د ین د اری ایمان قوی، خلوص نیت، ولایت مد اری؛ د ر بعد هوشی، هوش مند ی، تشخیص آگاهانه و شناخت د رست؛ د ر بعد اجتماعی، احقاق حقوق مظلوم، توجه به مرد م، قد رت نفوذ د ر د یگران، ارتباط مؤثر با د یگران؛ د ر بعد اخلاق کاری، وظیفه شناسی، وقت شناسی، خطرپذیری، پشتکار، جرأت ورزی، صلابت؛ د ر بعد هنری و ورزشی، ورزید گی جسمانی، سلامت جسمانی، روحیه هنرمند ی؛ د ر بعد حرفه ای، سرباز سخت کوش، مهارت های نظامی، روحیه ی نظامی گری و پرسش گری از میانگین بالاتری برخورد ار هستند .