آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۰

چکیده

پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر بازی جورچین رایانه ای بر افزایش سرعت، دقت، یادگیری ریاضی و پایداری یادگیری ریاضی دانش آموزان انجام گردید. روش تحقیق نیمه آزمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه مدارس دولتی شهرستان سلماس به تعداد 7560 بودند که در سال تحصیلی 96 - 1395 به تحصیل اشتغال داشتند. برای گزینش نمونه آماری ابتدا با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای یک مدرسه انتخاب، سپس دانش آموزان دو کلاس از این مدرسه به صورت تصادفی ساده در گروه های آزمایشی و کنترل قرار گرفتند(25 نفر گروه آزمایش و 25 نفر گروه کنترل). برای آموزش درس ریاضیات، به گروه آزمایشی از بازی جورچین رایانه ای «Ocean Express» و برای گروه گواه از روش تدریس سنتی استفاده گردید. جمع آوری اطلاعات در دو مرحله ی قبل و بعد از آموزش انجام گرفت. برای گردآوری داده ها نیز از آزمون دقت تولوز- پیرون (1986) و آزمون سرعت، یادگیری ریاضی و پایداری یادگیری ریاضی محقق ساخته استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بازی های جورچین رایانه ای اثر معناداری برافزایش سرعت و دقت در انجام محاسبات ریاضی گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه داشته است، درحالی که اثر بازی رایانه ای بر یادگیری ریاضی و پایداری یادگیری ریاضی معنی دار نبود. با توجه به تأثیر بازی های رایانه ای بر سرعت و دقت یادگیری ریاضی در این تحقیق، معلمان و متصدیان آموزش می توانند از بازی های کامپیوتری در کنار آموزش کلاسی درس ریاضی استفاده کنند.

تبلیغات