شناسایی، معرفی و بررسی مدل های گوناگون کسب و کار و استخراج مهم ترین عوامل تشکیل دهنده این مدل ها با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای کمی– مطالعه مروری (بازه زمانی مطالعه: 1990 تا 2017) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
درجه علمی در دستهبندی سابق وزارت علوم: علمی-پژوهشی
امروزه گسترش رقابت و افزایش پیچیدگی های محیطی گوناگون و تأثیرگذار بر فعالیت های کسب و کار به شکل فزاینده ای، قابل مشاهده است. بر این اساس به کارگیری مدل های مناسب کسب و کار برای تعیین نحوه عملکرد مطلوب فعالیت های سازمان تحت شرایط رقابتی و پیچیده یادشده از اهمیت بالایی برای مدیران برخوردار گردیده است؛ بنابراین شناسایی مدل های گوناگون کسب و کار و آشنایی با ویژگی های اصلی آن ها ضروری است. در این مطالعه تلاش گردیده است تا از طریق به کارگیری رویکرد تحلیل محتوای کمی با مرور و بررسی مطالعات گوناگون تاکنون انجام شده در حوزه کسب و کار در بازه زمانی سال های 1990 تا 2017 ضمن شناسایی و استخراج مدل های مختلف کسب و کار تحت مقوله های اصلی مطالعه و شرح ویژگی های آن ها به شناسایی عوامل مورد توجه در طراحی و پیاده سازی هر یک از مدل ها تحت مقوله های فرعی بپردازد. با انجام این تحقیق ضمن پاسخ به پرسش های گوناگون در حوزه کسب و کار، روند مطالعات تاکنون انجام گرفته در این خصوص، جدیدترین و مهم ترین مدل ها و همچنین مهم ترین عوامل مورد توجه در طراحی و پیاده سازی آن ها در قالب نتایج اصلی مطالعه معرفی و ارائه گردیده است. با این امید که نقشی مؤثر در کمک به مدیران سازمان ها و صنایع کشور جهت پیاده سازی یا بهبود مدل های کسب و کار ایفا نماید.