مطالعات بازاریابی ورزشی

مطالعات بازاریابی ورزشی

مطالعات بازاریابی ورزشی دوره دوم زمستان 1400 شماره 4 (پیاپی 8)

مقالات

۱.

تدوین الگوی بازاریابی با استفاده از واقعیت مجازی در صنعت ورزش کشور

کلید واژه ها: بازاریابی ورزش صنعت ورزش واقعیت مجازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 994 تعداد دانلود : 138
هدف از این تحقیق تدوین الگوی بازاریابی با استفاده از واقعیت مجازی در صنعت ورزش کشور بود. روش تحقیق حاضر کیفی بود و بر اساس ماهیت تحقیق که نیاز به اکتشاف عوامل و متغیرهای متعددی دارد، از تکنیک گرندد تئوری استفاده شد. کلیه متخصصان و خبرگان حوزه فناوری و بازاریابی در ورزش به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند و با توجه به ماهیت تحقیق و ویژگی های جامعه تحقیق در این بخش، نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند و به روش گلوله برفی انجام شد. شرط حضور در مصاحبه داشتن حداقل سن 30 سال، حداقل 5 سال سابقه شغلی در حوزه فناوری و بازاریابی در ورزش و حداقل مدرک کارشناسی بود. مصاحبه ها بعد از 16 نمونه به اشباع اطلاعاتی رسید اما برای اطمینان بیشتر تا مصاحبه 20 ام ادامه پیدا کرد. برای کدگزاری و تحلیل مصاحبه ها از نرم افزار maxqda استفاده شد. نتایج نشان داد که افزایش تحقیقات مرتبط با واقعیت مجازی و ورزش، حمایت سازمان یافته از واقعیت مجازی در بازاریابی ورزشی، تدوین برنامه توسعه واقعیت مجازی و بومی سازی، آموزش مستمر و تبلیغات به عنوان راهبردهای آتی بازاریابی با استفاده از واقعیت مجازی در صنعت ورزش کشور می بایست مورد توجه قرار گیرد.
۲.

تأثیرشواهد و آوازه برند بر رفتار شهروندی برند با نقش میانجی تمایز برند در بین مشتریان کالاهای ورزشی

کلید واژه ها: شواهد برند آوازه برند رفتار شهروندی برند تمایز برند نقش میانجی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 279 تعداد دانلود : 546
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیرشواهد و آوازه برند بر رفتار شهروندی برند با نقش میانجی تمایز برند در بین مشتریان کالاهای ورزشی می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و به لحاظ راهبردی کمی و به حیث مسیر اجرا همبستگی، به لحاظ گردآوری داده ها میدانی و از نظر زمان آینده نگر می باشد. در پژوهش حاضر جامعه آماری مشتریان برندهای ورزشی معتبر خارجی (آدیداس، نایکی، پوما و ...) بودند، که تعداد 360 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردیدند و از روش نمونه گیری در دسترس و به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. توجه به اهداف پژوهش ابزارهای مناسب برای این پژوهش پرسشنامه بود؛ بدین منظور از پرسشنامه آن، کیم و لی (2016) استفاده شد. پرسشنامه شواهد برند متشکل از 17 سوال و 5 مولفه (نام برند، قیمت، خدمات اصلی، خدمات کارکنان، محیط ارائه خدمات) می باشد. همچنین آوازه برند از 3سوال، تمایز برند از 3 سوال و رفتار شهروندی برند نیز از 4 سوال تشکیل شده است. تحلیل عاملی تاییدی و بررسی اثرات و نقش میانجی تحقیق در سطح خطاء 5% و با استفاده از نرم افزارهای 25 SPSS و Smart PLS 3.2.9 تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که شواهد برند، آوازه برند و تمایز برند بر رفتار شهروندی برند تاثیر گذار بوده است، همچنین شواهد و آوازه برند نیز بر تمایز برند تاثیر داشت. در نهایت نقش میانجی تمایز برند بین تاثیر شواهد و آوازه برند بر رفتار شهروندی برند تایید گردید.
۳.

رابطه بین بازاریابی سبز و ادراک از معیارهای اخلاقی تولیدکنندگان با وفاداری مشتریان محصولات ورزشی

کلید واژه ها: بازاریابی سبز وفاداری معیارهای اخلاقی تولید کنندگان مشتریان محصولات ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 489 تعداد دانلود : 583
هدف از اجرای تحقیق حاضر بررسی رابطه بین ابعاد بازاریابی سبز و زبر مجموعه های معیارهای اخلاقی تولیدکنندگان با وفاداری در مشتریان محصولات ورزشی می باشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی بوده است. نمونه آماری تحقیق حاضر، شامل 357 نفر مشتریان فروشگاه های ورزشی در استانهای شمالی کشور بودند که به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها پرسشنامه آگاهی از بازاریابی سبز حبیبی ساروی (1395)، پرسشنامه وفاداری مصرف کننده به محصولات ورزشی رسول آبادی (۱۳۹۴) و پرسشنامه معیارهای اخلاقی تولیدکنندگان سیدی و پاک نژاد (1394) با مقیاس پنج ارزشی لیکرت مورد استفاده قرار گرفت. برای تعیین طبیعی بودن توزیع دادههای تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزار 22SPSS در سطح 05/0≥α تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد بین بازاریابی سبز با ادارک از معیارهای اخلاقی تولیدکنندگان محصولات ورزشی رابطه وجود دارد. همچنین بین معیارهای اخلاقی تولیدکنندگان با وفاداری مشتریان محصولات ورزشی رابطه وجود دارد. بین مولفه های بازاریابی سبز (محصول سبز، تبلیغ سبز، قیمت سبز، سبک محصول سبز و کیفیت محصول سبز) با وفاداری مشتریان محصولات ورزشی رابطه وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که بازاریابی سبز به میزان (44/0=β) و ادارک از معیارهای اخلاقی تولیدکنندگان به میزان (19/0=β) می توانند تغییرات وفاداری مشتریان محصولات ورزشی را پیش بینی کنند. به شرکت های تولیدی محصولات ورزشی پیشنهاد می شود با اتخاذ استراتژی های مناسب بازاریابی محصولات ورزشی سبز در بازارهای هدف به صورت همه جانبه به معرفی و ار ائه محصولات دوست دار محیط زیست اقدام نمایند.
۴.

ارائه راهبردهای توسعه بازار هندبال ایران

کلید واژه ها: استراتژیک بازاریابی برنامه فدراسیون ورزش هندبال

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 447 تعداد دانلود : 632
هدف پژوهش تدوین مضامین استراتژیک توسعه ورزش هندبال ایران بود. تحقیق با توجه به موضوع از نوع مطالعات استراتژیک؛ از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی است که جمع آوری اطلاعات آن به صورت پیمایشی انجام پذیرفته است. جامعه آماری خبرگان حوزه ورزش هندبال ایران بودند. با استفاده از دو روش نمونه گیری نظری و گلوله برفی 30 نفربه عنوان نمونه در نظر گرفته شد ترکیبی از روش های کیفی و کمی برای گردآوری و تحلیل داده ها استفاده شد. ابزار پژوهش، چک لیستها محقق ساخته که روایی صوری و محتوایی آن را متخصصان تأیید نمودند، بود، برای جمع آوری اطلاعات از روش مصاحبه و جلسات شورای راهبردی استفاده شد. جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از روش مصاحبه، نظر سنجی و جلسات شورای راهبردی از طریق استفاده از برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد نیاز در بخش کمی از ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام راهبردی و ماتریس در بخش کیفی از روش استقرای منطقی استفاده شد. فدراسیون هندبال ایران دارای پنج هدف کلان شامل تعمیم ورزش در بین جامعه، توسعه ورزش قهرمانی، ارتقای ورزش حرفه ای، ارتقا و تثبیت جایگاه سازمانی هندبال در تمامی استانها، تعمیق و تقویت روحیه جوانمردی و اخلاق مداری از طریق ورزش هندبال بود. رویکرد راهبرد های فدراسیون هندبال ایران بر اساس ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام راهبردی در موقعیت تهاجمی قرار گرفت. از این رو تعالی سازی برند فدراسیون هندبال ایران در حفظ وضع موجود در بازار رقابتی به عنوان یکی از رهبران بازار به عنوان استراتژی اولویت دار انتخاب گردید.
۵.

تأثیر بازاریابی سبز بر تصویر برند ورزشی و قصد خرید ورزشکاران شهر رشت

کلید واژه ها: بازاریابی سبز تصویر برند قصد خرید محصولات ورزشی محیط زیست ورزشکاران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 143 تعداد دانلود : 416
هدف از این تحقیق تعیین تأثیر بازاریابی سبز بر تصویر برند ورزشی و قصد خرید ورزشکاران شهر رشت بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی-پیمایش بود. جامعه آماری شامل همه ورزشکاران شهر رشت با تعداد نامحدود بودند که از طریق نمونه-گیری به صورت تصادفی هدفمند و با توجه به شرایط کرونا، 160 نفر در تحقیق شرکت کردند. ابزار اصلی تحقیق، شامل سه پرسشنامه گردآوری شده یا محقق ساخته بازاریابی سبز (33 گویه)، تصویر برند (10 گویه) و قصد خرید (9 گویه) با طیف لیکرت پنج ارزشی بودند که با مراجعه به باشگاه ها توزیع و جمع آوری شد. تحلیل داده ها با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS26 و PLS3 نشان داد که بازاریابی سبز بر تصویر برند ورزشی (β= 0/62, t= 10/413) و بر قصد خرید (β= 0/55, t= 7/745)؛ و تصویر برند ورزشی بر قصد خرید (β= 0/50, t= 6/978) تأثیر مثبت و معنی داری دارد. همچنین تأثیر بازاریابی سبز بر قصد خرید با میانجی تصویر برند ورزشی (VAF= 0/37, Sobel test= 6/068)مثبت و معنی دار بود. در نتیجه، می توان با انتخاب مکان یا کانال و نیز محصولات و خدمات خوب و مناسب، تصویر برند ورزشی و قصد خرید ورزشکاران را تحت تأثیر قرر داد.
۶.

بررسی عوامل تأثیرگذار بر بازاریابی رقابتی کسب و کارهای کوچک ورزشی در دوران شیوع کرونا ویروس

کلید واژه ها: مزیت رقابتی کسب و کارهای ورزشی کرونا ویروس تکنولوژی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 531 تعداد دانلود : 692
کسب وکارهای ورزشی ازجمله مشاغلی هستند که به شدت تحت تأثیر پیامدهای منفی بحران کنونی قرار گرفته اند. مهمترین حوزه ی تأثیرگذاری کوید19 در صنعت ورزش مربوط به کسب وکارهای تولیدی- خدماتی باشد. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل تأثیرگذار بر بازاریابی رقابتی کسب و کارهای کوچک ورزشی در دوران شیوع کرونا ویروس بود. تحقیق حاضر از نوع آمیخته بود. در فاز کیفی پژوهش15 نفر از صاحبان باشگاه های تفریحی- ورزشی و در بخش کمی تعداد 110 نفر ازمالکان باشگاه های ورزشی و فروشگاه های ورزشی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر مولفه های مدیریتی، عوامل قانونی- حمایتی، عوامل فناورانه، عوامل آموزشی و عوامل انگیزشی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس و لیزرل تحلیل گردید (05/0≥P). نتایج تجزیه و تحلیل عاملی متغیرهای پژوهش نشان داد که مولفه تکنولوژی (68/0) و مولفه مدیریتی (66/0) بالاترین تأثیر را بر بازاریابی رقابتی برخوردار بودند. بنابراین مدیران و مالکان کسب و کارهای ورزشی می توانند از طریق استقرار و آموزش فناوری های نوین مزیت رقابتی ویژه ای را کسب کرده و حضور خود در چرخه رقابت را تضمین نمایند.
۷.

تأثیر بازاریابی سبز بر تمایل مشتریان به خرید محصولات ورزشی با نقش میانجی تصویر برند

کلید واژه ها: فعالیت های زیست محیطی محصول سبز برند سبز تمایل به خرید سبز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 81 تعداد دانلود : 210
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فعالیت های بازاریابی سبز بر تمایل به خرید مشتریان به واسطه تصویر برند بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر استراتژی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را مشتریان فروشگاه های پوشاک ورزشی مجید در شهر تهران تشکیل دادند. تعداد 172 نفر از مشتریان این فروشگاه ها به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های بازاریابی سبز (با 75/0=α؛ 83/0=CR) و تصویر برند (با 83/0=α؛ 88/0=CR) جواهر، پوداروث و نویائوکس (2012) و پرسشنامه تمایل به خرید (با 83/0=α؛ 90/0=CR) کو، هانگ و کیم (2013) جمع آوری شدند. روایی محتوا، همگرا و واگرای پرسشنامه ها نیز به ترتیب توسط صاحب نظران، محاسبه میانگین واریانس استخراج شده و بارهای عاملی متقابل تأیید شد. مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی و با به کارگیری نرم افزار Smart PLS انجام شد. نتایج نشان داد که بازاریابی سبز تأثیر مثبت و معناداری بر تصویر برند و تمایل به خرید مشتریان دارد. تصویر برند نیز به طور معناداری بر تمایل به خرید مشتریان تأثیرگذار است. همچنین، تصویر برند نقش واسطه ای معناداری در ارتباط بین بازاریابی سبز و تمایل به خرید ایفا می کند. در نهایت، شاخص-های برازش محاسبه شده، نشان دهنده برازش مطلوب مدل بودند. به طور کلی، می توان نتیجه گرفت که بازاریابی سبز از طریق فعالیت های منطبق با محیط زیست، می تواند تصویری مثبت از شرکت و محصولات آن در ذهن مشتریان ایجاد و آنها را برای خرید ترغیب کند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵