مطالعات بازاریابی ورزشی

مطالعات بازاریابی ورزشی

مطالعات بازاریابی ورزشی دوره دوم تابستان 1400 شماره 2 (پیاپی 6)

مقالات

۱.

تحلیل محتوای سایت های فروش اینترنتی محصولات ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تحلیل محتوا فروشگاه اینترنتی محصول ورزشی وب سایت ورزشی بازاریابی الکترونیکی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 921 تعداد دانلود : 261
روش تحقیق توصیفی از نوع تحلیل محتوای کمی و با هدف کاربردی بود. جامعه تحقیق شامل تمامی سایت های معرفی شده در موتور جستجوی گوگل با عنوان فروشگاه ورزشی بود. که با توجه به نامحدود بودن و عدم دسترسی به تمام این فروشگاه ها، نمونه تحلیل شامل 50 سایت نخست معرفی شده در موتور جستجوی گوگل به صورت غیر تصادفی هدفمند انتخاب شدند. برای سنجش اعتبار روایی و صوری از نظرات کارشناسان استفاده شد و پایایی به روش ضریب پی اسکات بررسی و با مقدار 84/0 تایید شد. نهایتا تجزیه و تحلیل داده های تحقیق در قالب بخش توصیفی با شاخص های فراوانی سنجی و بخش استنباطی از آزمون خی دو استفاده شد. نتایج کلی تحقیق نشان داد که بین فروشگاه ها در زمینه های ماهیت فروشگاه، شیوه پرداخت هزینه کالا، سئوی سایت، نحوه ارائه قیمت و شیوه های تشویقی برای خرید اختلاف معنادار وجود دارد اما بین ویژگی های تصاویر مورد استفاده، شخصیت های فاعلی مورد پوشش، ارکان مقایسه با کالاهای مشابه، شیوه معرفی کالاها و دامنه جغرافیایی تحت پوشش هیچ اختلاف معناداری مشاهده نشد. نهایتا می توان نتیجه گرفت که محتوای فروشگاه های اینترنتی تخخصی فروش کالای ورزشی نسبت به فروشگاه های اینترنتی از قابلیت های بالاتری برخوردار است.
۲.

تعیین عوامل موثر بر ارتقائ برند پوشاک ورزشی منتخب کشور(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: عوامل موثر ارتقائ برند پوشاک ورزشی بازاریابی مصرف کنندگان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 414 تعداد دانلود : 314
روش تحقیق کاربردی توصیفی بوده است که به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه مصرف کنندگان برند پوشاک ورزشی بودند و 383 نفر از مصرف کنندگان پوشاک ورزشی منتخب کشور از جمله مجید، دایی، جورابان، جام جم، عقیلی، جهان نما، ایران ورزش و ورزش گستر را با استفاده از جدول مورگان به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از مقیاس لیکرت جهت سنجش نظرات پاسخ دهندگان تحقیق استفاده شده است و همچنین برای نرمال بودن داده ها از چولگی و کشیدگی و برای آزمون فرضیه های تحقیق از روشهای آماری t تک نمونه ای و تحلیل مسیر با نرم افزارAmos نسخه24و spss نسخه 25 در سطح معنی داری05/0>p استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد عامل کیفیت محصولات (با ضریب 925/0) در اولویت اول در زمینه عوامل موثر بر ارتقائ برند پوشاک ورزشی کشور قرار دارد و اولویت آخر مربوط به قیمت محصولات (با ضریب 561/0) بوده است. ترتیب کلی 8 شاخص تحت بررسی در خصوص وضعیت عوامل موثر بر ارتقائ برند پوشاک ورزشی منتخب کشور بدین قرار بود: کیفیت خدمات، شهرت برند، تبلیغات دهانی، شیوه بازاریابی، تجربیات پیشین، کیفیت و مدل پوشاک ورزشی، محیط فروشگاه و قیمت محصولات.
۳.

راهکارهای جذب اسپانسرها در والیبال حرفه ای ایران مطالعه موردی باشگاه راهیاب ملل مریوان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تبلیغات ساختار مدیریتی والیبال اسپانسر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 776 تعداد دانلود : 458
حمایت مالی ورزشی از شیوه های مهم سرمایه گذاری در ورزش و از محورهای اصلی بازاریابی ورزشی است که در سایه آن رویدادها سازماندهی شده و مورد حمایت قرار می گیرند. تحقیق حاضر در راستای بررسی راهکارهای جذب اسپانسرها در والیبال حرفه ای ایران (مطالعه موردی باشگاه راهیاب ملل مریوان) انجام شد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نوع پیمایشی بود، جامعه آماری شامل تمامی مدیران ورزشی متخصص، مدیران باشگاه ورزشی راهیاب ملل مریوان و مدیران اسپانسرهای باشگاه راهیاب ملل مریوان بودند با توجه به محدود بودن جامعه آماری از روش کل شمار استفاده شده است. نتایج یافته ها نشان داد که شاخص ساختاری- مدیریتی، شاخص شرایط تبلیغاتی، شاخص بسترسازی حرفه ای در جذب اسپانسرها در والیبال حرفه ای موثر هستند نتایج آماری کای دو نشان داد شاخص ساختاری- مدیریتی (39/33) با سطح معنی داری آن 004/0، شاخص شرایط تبلیغاتی 82/35 با سطح معنی داری آن 001/0 در جذب اسپانسرها برای والیبال حرفه ای اثرگذار هستند. از یافته های به دست آمده می توان نتیجه گرفت که موانع راهکارهای جذب اسپانسر ریشه در ساختار اقتصادی کشور، برخی مشکلات حقوقی و قانونی، مالکیت دولتی باشگاه ها، ساختار و نیروی انسانی دارد.
۴.

ارتباط بین اخلاق حرفه ای و آمیخته بازاریابی ترویج خدمات ورزشی در مدیران باشگاه های خصوصی استان کردستان و ارائه مدل(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آمیخته ترویج اخلاق حرفه ای بازاریابی ورزشی باشگاه های خصوصی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 520 تعداد دانلود : 591
پژوهش حاضر با هدف ارتباط بین اخلاق حرفه ای و آمیخته ترویج خدمات ورزشی در مدیران باشگاه های خصوصی استان کردستان انجام گرفت. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از شاخه همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران باشگاه های ورزشی خصوصی استان کردستان است. با توجه به تعداد جامعه آماری و با استفاده از فرمول کوکران 165 نفر بصورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای و آمیخته ترویج خدمات ورزشی استفاده شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزارهای Spss نسخه 20؛ Pls2 Smart استفاده شد. نتایج نشان داد که بین اخلاق حرفه ای و آمیخته بازاریابی ترویج خدمات ورزشی در مدیران باشگاه های خصوصی استان کردستان رابطه معنادار وجود دارد. همچنین مشخص شد که میزان اخلاق حرفه ای مدیران باشگاه های خصوصی و آمیخته بازاریابی ترویج خدمات ورزشی از حد متوسط بالاتر است. بین مؤلفه های اخلاق حرفه ای صداقت و انصاف از دیدگاه مدیران باشگاه های خصوصی از اهمیت بیشتری برخوردارند. پیشبرد فروش در بین اولویت های مؤلفه های آمیخته بازاریابی ترویج خدمات ورزشی از دیدگاه مدیران باشگاه های خصوصی از اهمیت بیشتری برخوردار است. در نهایت نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است. بطور کلی می توان گفت که مدیران باشگاه های خصوصی استان کردستان به منظور اثربخشی آمیخته ترویج خدمات ورزشی به اخلاق حرفه ای در محیط باشگاه ها بیشتر توجه نمایند.
۵.

بررسی تأثیر ابراز وجود و عزت نفس بر قصد خرید مجدد مشتریان با میانجی گری حسادت و عشق به برند و تعامل فعال با برند(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: عزت نفس تعامل مشتری حسادت به برند عشق به برند ابراز وجود با برند (برندهای خود بیان)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 142 تعداد دانلود : 664
باتوجه به اهمیت مباحث احساسات در رفتار خرید مشتریان، هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های شخصیتی مشتریان (ابراز وجود و عزت نفس) بر تعاملات رفتاری، عشق به برند و قصد خرید آنان است. این مولفه نقش میانجی گر و تعدیل کننده در مدل پژوهش ایفا می کند. پژوهش حاضر کاربردی و در زمره پژوهش های توصیفی- تحلیلی است که به صورت مقطعی و به شیوه پیمایشی انجام شده است.جامعه آماری پژوهش خریداران لوازم و تجهیزات ورزشی (برندهای متفاوت) در شهر مشهد بودند. حجم جامعه آماری نامعلوم و براساس جدول مورگان حداقل حجم نمونه 385 نفر بود که با نمونه گیری در دسترس از بین خریداران انتخاب گردید. با بررسی ادبیات و مبانی نظری، فرضیات و مدل پژوهش توسعه داده شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه گرد آوری شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی آن با استفاده از روایی هم گرا و واگرا سنجش قرار گرفت. جهت بررسی فرضیات پژوهش از مدل معادلات ساختاری موسوم به تحلیل مسیر در نرم افزاراسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد، چارچوب حسادت عاشقانه به برند، عامل تعدیلگری ضعیفی در ایجاد تعامل مشتری با برند و هم چنین ایجاد انگیزه در او برای خرید برند می باشد.
۶.

اثر بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد مالی تولیدکنندگان محصولات ورزشی با نقش میانجی فناوری اطلاعات(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کارافرینی فناوری اطلاعات ریسک پذیری بازاریابی کنترل هزینه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 870 تعداد دانلود : 157
روش تحقیق حاضر همبستگی و از نوع کاربردی بوده که به صورت میدانی و با استفاده از معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری شامل تولیدکنندگان محصولات ورزشی بود که 320 تولیدکننده به عنوان نمونه از کل کشور (ایران) از طریق نمونه گیری در دسترس در نظر گرفته شد. در نهایت 292 پرسشنامه به صورت فیزیکی و الکترونیکی دریافت شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد بازاریابی کارآفرینانه Morris (2002)، فناوری اطلاعات Noo (1990) و عملکرد مالی Azizi (2011) استفاده شد. روایی محتوایی و پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت (بیشتر از 7/0). برای تحلیل داده ها از نرم افزار AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد بازاریابی کارآفرینانه اثر مستقیم و غیرمستقیم(با میانجی گری فناوری اطلاعات) و معنی داری بر عملکرد مالی داشته است. در نهایت مدل از برازش مطلوب برخوردار بود. به طور کلی، تولیدکنندگانی ک ه تلفیقی از استراتژی بازاری ابی کارآفرینانه و فناوری اطلاعات را اتخ اذ کرده بودند، با بهره گیری از فرص ت ه ای کارآفرینانه جذاب، عملکرد مالی بهتر و منطقی تری داشتند. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود که تولیدکنندگان برای ارتقای عملکرد مالی خود به عوامل نهفته در فناوری اطلاعات جهت ارتقاء و به روز رسانی محصولات ورزشی توجه داشته باشند.
۷.

بررسی نقش ویژگی های شخصیتی در روحیه کارآفرینی دانشجویان رشته تحصیلی علوم ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: دانشجویان علوم ورزشی روحیه کارآفرینی ویژگی های شخصیتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 439 تعداد دانلود : 913
هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش ویژگی های شخصیتی در روحیه کارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی بود. جامعه آماری متشکل از کلیه دانشجویان درحال تحصیل مقطع تحصیلات تکمیلی رشته تربیت بدنی در دانشگاه های استان مازندران بود. حجم نمونه آماری بر اساس جدول مورگان تعداد 248 نفر تعیین، که برای جلوگیری از خطا 250 نفر انتخاب شدند و روش نمونه گیری به صورت نمونه های دردسترس بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته و تعدیل شده ارزیابی ویژگی های شخصیتی کارآفرینان ایرانی Kordnaiej & et al (2006) و ارزیابی مهارت های کارآفرینی افراد Moghimi (2006) بود که پس از بررسی و تعدیل و انتقال به حوزه مربوطه تحقیق، تأیید روایی صوری و محتوا با نظرخواهی 15 نفر از استادان دانشگاهی متخصص در این زمینه، هم چنین تعیین پایایی با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ (86/0=α) مورد استفاده قرار گرفت. داده های پرسشنامه های برگشتی قابل قبول توسط نرم افزار SPSS نسخه 22 با استفاده از آزمون های کلموگروف - اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین مهارت کارآفرینی با تمامی ابعاد شناختی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رابطه معنادار وجود داشته و نتایج تحلیل رگرسیون تاثیر این ویزگی ها را بر مهارت کارآفرینی پیش بینی کرد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵