۱. اثربخشی والپروات سدیم در ترکیب با ریسپریدون در درمان اسکیزوفرنی نویسنده: ویکتوریا عمرانی فرد افسانه کرباسی عامل سیامک امانت منبع: ارمغان دانش ۱۳۸۵ شماره ۴۴ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی روانشناسی روانشناسی مرضی تحولی اختلالات سایکوتیک تعداد بازدید : ۲۶۴۳۱ چکیده تعداد دانلود : ۱۲۵۰۶ مقدمه و هدف: گرچه والپروات سدیم به عنوان یک داروی ضد تشنج به بازار عرضه شد، ولی امروزه به میزان وسیعی در اختلالات روانپزشکی به کار می رود. این دارو به عنوان تثبیت کننده خلقی و همچنین به عنوان تقویت درمان افسردگی و سایکوز به کار رفته است. در مورد تاثیر والپروات سدیم در سایکوز مطالعات متناقضی گزارش شده است. برخی آن را در درمان علایم مثبت و پرخاشگری در سایکوز حاد موثر می دانند و برخی آن را بی اثر دانسته اند. هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی والپروات سدیم در ترکیب با ریسپریدون در درمان اسکیزوفرنی بود. مواد و روش ها: در یک مطالعه کارآزمایی بالینی دو سو کور تصادفی شده در بهار و تابستان 1385، 32 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی (65 ـ 18سال) که با تشخیص تشدید بیماری اسکیزوفرنی در بخش روانپزشکی بیمارستان های نور و فارابی شهر اصفهان بستری شدند به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه مورد با ترکیب والپروات سدیم و ریسپریدون و گروه شاهد با ترکیب دارونما و ریسپریدون درمان شدند. همه بیماران در روزهای صفر، چهاردهم و بیست و هشتم با مقیاس مجموعه علایم مثبت و منفی ارزیابی شدند. اطلاعات به دست آمده به وسیله نرم افزار SPPS و آزمون های تی دانشجویی و تی زوج شده وآنالیز واریانس با تکرار مشاهدات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: مقایسه میانگین تغییر نمره مجموعه علایم مثبت و منفی قبل و بعد از درمـــان بین دو گروه تفاوت معنی داری را نشان می دهد، به طوری که در گروه والپروات سدیم کاهش نمره به طور معنی داری بیشتر از گروه دارونما بوده است (P=0.006). تغییر نمره علایم مثبت در دو گروه والپروات سدیم و دارونما پس از دو هفته تفاوت معنی داری داشته است (P=0.048)، ولی این تفاوت پس از هفته چهارم معنی دار نبوده است. نتیجه گیری: والپروات سدیم می تواند به عنوان داروی کمکی همراه با آنتی سایکوتیک ها در درمان علایم اختلال اسکیزوفرنی موثر باشد، علاوه بر این سرعت بهبود علایــم مثبت را نیز افزایش می دهد.
۲. بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه سلامت عمومی (G.H.Q) نویسنده: سید محمدرضا تقوی منبع: روانشناسی زمستان ۱۳۸۰ شماره۲۰ کلید واژه ها: شیراز پرسشنامه سلامت عمومی فعالیت های بالینی دانشجو حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی روانشناسی ارزیابی، سنجش وآمار آزمونهای تشخیص بیماری تعداد بازدید : ۲۴۴۰۲ چکیده تعداد دانلود : ۱۰۲۷۶ هدف از پژوهش حاضر، بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه سلامت عمومی (فرم 28 سوالی) بود. برای این منظور در یک مطالعه 75 نفر از دانشجویان برای بررسی اعتبار پرسشنامه در مطالعه ای دیگر 92 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز جهت بررسی روائی آن شرکت نمودند. اعتبار پرسشنامه مزبور از سه روش دوباره سنجی، تنصیفی و آلفای کرونباخ بررسی گردید که به ترتیب ضرائب اعتبار 0.70، 0.93 و 0.90 حاصل گردید. برای مطالعه روایی پرسشنامه سلامت عمومی از سه روش همزمان، همبستگی خرده آزمونهای این پرسشنامه با نمره کل و تحلیل عوامل استفاده شد. روایی همزمان پرسشنامه سلامت عمومی از طریق اجرای همزمان با پرسشنامه بیمارستان میدلسکس (M.H.Q) انجام گردید که ضریب همبستگی 0.55 حاصل آن بود. ضرایب همبستگی بین خرده آزمونهای این پرسشنامه با نمره کل در حد رضایت بخش و بین 0.72 تا 0.87 متغیر بود. نتیجه تحلیل عوامل با استفاده از روش چرخشی واریماکس و بر اساس آزمون اسکری، بیانگر وجود عوامل افسردگی، اضطراب، اختلال در کارکرد اجتماعی و علایم جسمانی در این پرسشنامه بود که در مجموع بیش از 50 درصد واریانس کل آزمون را تبیین می نمودند. بنابراین، بر اساس نتایج این تحقیق، فرم 28 سوالی پرسشنامه سلامت عمومی واجد شرایط لازم برای کاربرد در پژوهشهای روانشناختی و فعالیت های بالینی شناخته شد.
۳. نگاهی دوباره به تربیت اسلامی نویسنده: خسرو باقری منبع: تربیت ۱۳۶۶ شماره ۱۹ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی روانشناسی تاریخچه و مکاتب آراء تربیتی مکاتب فلسفی مکاتب شرق و اسلام حوزههای تخصصی روانشناسی حوزه های جدید روانشناسی تعامل روانشناسی و دین تعداد بازدید : ۲۴۰۳۸ چکیده تعداد دانلود : ۹۱۸۹
۴. چرا ازدواج می کنیم نویسنده: مجید رشید پور منبع: پیوند ۱۳۷۵ شماره ۲۰۹ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی روانشناسی مشاوره مشاوره قبل از ازدواج تعداد بازدید : ۲۲۴۲۴ چکیده
۵. تأثیر آگاهی از نتایج بر عملکرد نویسنده: حمزه گنجی منبع: فصلنامه تعلیم و تربیت (آموزش و پرورش) ۱۳۶۷ شماره ۱۳ و ۱۴ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی روانشناسی روانشناسی انگیزش انگیزش درونی و بیرونی حوزههای تخصصی علوم اسلامی اخلاق و تعلیم و تربیت اسلامی تعلیم و تربیت اسلامی کلیات تعداد بازدید : ۲۲۱۰۰ چکیده تعداد دانلود : ۱۷۲۷۱
۶. مقایسه یادگیری توزیعی و یادگیری فشرده نویسنده: حمزه گنجی منبع: فصلنامه تعلیم و تربیت (آموزش و پرورش) ۱۳۶۶ شماره ۱۰ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی روانشناسی روانشناسی یادگیری نظریه های یادگیری تعداد بازدید : ۲۱۲۳۳ چکیده تعداد دانلود : ۱۲۰۷۱
۷. تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تناسب آن با توان ذهنی دانش آموزان شهر تهران نویسنده: قدسی احقر منبع: تعلیم و تربیت سال بیستم زمستان ۱۳۸۳ شماره ۴ (پیاپی ۸۰) کلید واژه ها: تحلیل محتوا توان ذهنی درک و دریافت حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی روانشناسی آموزش و پرورش برنامه ریزی درسی دبستان تعداد بازدید : ۲۰۸۱۴ چکیده تعداد دانلود : ۱۰۷۸۳ هدف از این پژوهش ارزشیابی محتوای کتاب علوم پنجم ابتدایی از نظر کیفیت و کمیت محتوا و روش ارائه آن با توجه به توان ذهنی دانش آموزان است . جامعه مورد مطالعه در دو دامنه الف) کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و ب) دانش آموزان (پسر و دختر) پایه پنجم ابتدایی مدارس دولتی شهر تهران بوده است . حجم نمونه مورد مطالعه بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه 210 دانش آموز از جمعیت یاد شده ، مشخص شده ، سپس با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای 5 منطقه آموزشی (شمال منطقه 3، جنوب منطقه 19 ، مرکز منطقه 11 ، شرق منطقه 14 و غرب منطقه 9 انتخاب شد ...
۸. اهمیت و ضرورت تشکیل انجمن های اولیاء و مربیان مدارس نویسنده: دفتر جذب مشارکتهای اولیاء سازمان مرکزی انجمن اولیاء و مربیان منبع: پیوند ۱۳۷۷ شماره ۲۳۱ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی روانشناسی آموزش و پرورش مدیریت آموزشی اصول مدیریت آموزشی تعداد بازدید : ۲۰۱۹۳ چکیده
۹. بررسی رابطه میان انگیزه پیشرفت و خوش بینی نویسنده: نجیب الله نوری مسعود جان بزرگی منبع: روانشناسی و دین ۱۳۸۷ شماره ۲ کلید واژه ها: انگیزه پیشرفت خوش بینی رقابت جویی پشتکار اجرای شایسته کار حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی روانشناسی روانشناسی انگیزش نیازها ی فیزیولوژیک و روانی و اجتماعی ارگانیزم تعداد بازدید : ۱۹۶۰۷ چکیده تعداد دانلود : ۸۸۹۵ هدف این پژوهش، بررسی رابطه میان انگیزه پیشرفت و خوشبینی و روشن ساختن رابطه میان مؤلفههای این دو متغیر و نیز متغیرهایی همچون رقابتجویی و سطح تحصیلات است. پژوهشگر به منظور آزمودن فرضیههایش، از میان دانشپژوهان مرد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره قم در سال تحصیلی 86 - 1385، 63 نفر را به تصادف برگزید. تمامی شرکت کنندگان، «آزمون انگیزه پیشرفت هلمریچ» را که در استان مازندران هنجاریابی شده است و نیز آزمون خوشبینی را که پژوهشگر ترجمه و اعتباریابی کرده است، پاسخ دادند. دادهها به روش همبستگی پیرسون، آماره t و رگرسیون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میان انگیزه پیشرفت بدون احتساب یکی از مؤلفههای آن با خوشبینی تعمیم یافته رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین دو مؤلفه «گرایش به پیشرفت» و «پشتکار» از مؤلفههای انگیزه پیشرفت، با خوشبینی رابطه مثبت معنادار دارند. بین «رقابتجویی» یکی دیگر از مؤلفههای انگیزه پیشرفت با خوشبینی، رابطه معناداری مشاهده نشد. نمرههای انگیزه پیشرفت و خوشبینی دانشپژوهان دوره کارشناسی با دانشپژوهان دوره کارشناسی ارشد تفاوت معناداری ندارند. نتیجه اینکه سه فرضیه از چهار فرضیه یاد شده تایید میشود؛ یعنی بین خوشبینی و انگیزه پیشرفت، رابطه معناداری وجود دارد. پنج مؤلفه انگیزه پیشرفت از نظر میزان رابطه با خوشبینی متفاوت هستند و رقابتجویی با خوشبینی، رابطه منفی دارد. همچنین میان سطح تحصیلات و میزان انگیزه پیشرفت رابطهای وجود ندارد.
۱۰. فراتحلیل تأثیر فرهنگ سازمانی براستقرار مدیریت دانش در سازمان های ایران نویسنده: اشرف میرحیدری احمد عابدی رضا هویدا سید علی سیادت منبع: رویکردهای نوین آموزشی سال هفتم پاییز و زمستان ۱۳۹۱ شماره ۲ (پیاپی ۱۶) کلید واژه ها: فرهنگ سازمانی مدیریت دانش دانش حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی روانشناسی حوزه های جدید روانشناسی روانشناسی سازمانی و صنعتی تعداد بازدید : ۱۹۳۲۰ چکیده تعداد دانلود : ۹۶۲۱ در سال های اخیر موضوع دانش به بحث محافل علمی و عرصه های عملی تبدیل شده است. دانش باعث خلق مزیت رقابتی می شود و سازمان هایی که قادر به کسب دانش کاری مورد نیاز خود و استفاده از آن نباشند، در عرصه رقابت محکوم به شکست هستند. یکی از ابزارهایی که می تواند سازمان ها را در تامین این هدف یاری کند، مدیریت دانش است. اما این به تنهایی کافی نیست، زیرا موفقیت سازمان در اجرای هر استراتژی از جمله مدیریت دانش تا اندازه زیادی به حمایت و پشتیبانی فرهنگ سازمانی از آن استراتژی بستگی دارد. تلاش سازمان ها برای تبدیل شدن به سازمان دانش محور در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که ویژگی های فرهنگی مورد نیاز برای اجرای مدیریت دانش در سازمان وجود داشته باشد. پژوهش حاضر به دنبال آن است که تأثیر فرهنگ سازمانی بر استقرار مدیریت دانش را در سازمان ها بررسی کند. بدین منظور، از بین 42 پژوهش، 13 پژوهش که از لحاظ روش شناختی مورد قبول بود، انتخاب، و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. ابزار پژوهش عبارت از چک لیست فراتحلیل بود. یافته های پژوهش نشان داد که اندازه تأثیر فرهنگ سازمانی بر استقرار مدیریت دانش در سازمان ها 77/0 بود( P≤ . /002 ). این اندازه اثر مطابق جدول کوهن در حد زیاد قرار دارد. از پیشنهادهای مهم این پژوهش، افزایش میزان سرمایه گذاری به منظور گسترش زیرساخت های فرهنگی سازمان است. فرهنگ سازمانی به عنوان اهرمی قدرتمند برای تقویت رفتار سازمانی عمل کرده، باعث می شود که افراد در تلاش برای نگهداشت پایگاه قدرت شخصی و کارایی خویش، دانسته های خود را تسهیم و منتشر سازند.
۱۱. نظام نامه اخلاق حرفه ای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران منبع: تازه های روان درمانی ۱۳۸۷ شماره ۴۹ و ۵۰ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی روانشناسی مناسبات انسانی در محیط محل کار تعداد بازدید : ۱۸۳۵۸ چکیده تعداد دانلود : ۶۶۸۵
۱۲. تحلیل محتوای کتابهای فارسی سال اول دبستان در ایران نویسنده: محمد نوریان منبع: روانشناسی تحولی ۱۳۸۶ شماره ۱۲ کلید واژه ها: تصویر متن برنامه درسی تحلیل محتوا دوره ابتدایی کتابهای درسی تمرین حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی روانشناسی آموزش و پرورش برنامه ریزی درسی تعداد بازدید : ۱۶۹۱۸ چکیده " کتاب درسی مهمترین و پر کاربردترین رسانه آموزشی در کشور ایران است. این رسانه با اهمیت در بردارنده بخشهای نوشتاری، تصویرها و تمرینهایی است که در راستای تحقق هدفهای کتاب انتخاب و سازماندهی میشوند. از سوی دیگر آموزش خواندن و نوشتن به عنوان کلید ورود به نظام آموزش رسمی کشور، اهمیت کتابهای درسی «بخوانیم و بنویسیم» را برای پایه اول ابتدایی دو چندان کرده است. پژوهش توصیفی حاضر درصدد بررسی چگونگی ارتباط متون نوشتاری، تصویرها و تمرینها با هدفهای کتابهای درسی «بخوانیم و بنویسیم» پایه اول بود و با روشهای متداول در آمار توصیفی با استفاده از روش تحلیل محتوا، متون نوشتاری درسها، تصویرها و تمرینهای کتابهای مذکور براساس هدفهای جزیی، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده مبین آن بودند که 7/25% از هدفهای جزیی بدون متن نوشتاری و 1/43% از هدفهای جزیی بدون تصویر، 7/14% از هدفهای جزیی بدون تمریناند. بنابراین نیمی از هدفهای جزیی برنامه با الگوی نظری تحقق هدفهای یادگیری خواندن و نوشتن مطابقت ندارد که میتواند امر آموزش را با مشکل مواجه سازد. "
۱۳. تحلیل محتوای کتابهای ریاضی مقطع ابتدایی بر اساس دیدگاه برنامه درسی جروم برونز نویسنده: مهدی دوایی منبع: فصلنامه تازه های علوم شناختی ۱۳۷۹ شماره ۶ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی روانشناسی آموزش و پرورش برنامه ریزی درسی دبستان تعداد بازدید : ۱۵۸۹۲ چکیده تعداد دانلود : ۷۶۵۰ در فرآیند برنامه ریزی درسی، تهیه و تدوین محتوای آموزشی مناسب، بخصوص در نظام آموزشی متمرکز از جایگاه ویژه ای برخوردار است. ریاضیات یکی از دروس مهم و اساسی دوره ابتدایی است که متاسفانه با افت تحصیلی و نگرش منفی دانش آموزان روبرو شده است، از اینروست که تهیه و تدوین محتوای کتاب های درسی ریاضی با توجه به ملاک هایی که موجد یادگیری معنی دار است یک ضرورت محسوب میشود. یکی از متخصصان بنام در این زمینه جروم برونر است، وی که از صاحب نظران روانشناسی شناختی است و به فرایند یادگیری توجه دارد نه به حصول آن معتقد است که محتوای آموزشی باید به گونه ای طراحی و تدوین شود که تفکر را پرورش دهد. در این مقاله با بررسی دیدگاه های برونر 14 مولفه برای تدوین محتوا استخراج گردیده و با 505 مفهوم مطروحه در کتاب های ریاضی مقطع دبستان تطبیق داده شد. میزان این انطباق به ترتیب زیر بدست آمد: مولفه 1: شروع درس با طرح سال (91%)، مولفه 2: غیر معمول بودن سوال (23%)، مولفه 3: تشویق به مساله سازی (4%)، مولفه 4: شروع درس با توجه به مفاهیم قبلی (57%) مولفه 5: ارجاع مکرر به مفاهیم قبلی (35%)، مولفه 6: برجسته کردن نکات اصلی جدید (47%)، مولفه 7: تنظیم محتوا از ساده به پیچیده (74%)، مولفه 8: کشف تشابه مفاهیم (38%)، مولفه 9: کشف تضاد مفاهیم (5%)، مولفه 10: تشویق به حدس زدن (9%)، مولفه 11: تهییج آگاهی (19%)، مولفه 12: فعال نمودن فراگیر (4%)، مولفه 13: تشویق به کار گروهی (1%)، مولفه 14: استفاده از منابع کمکی (2%) در انتها، جهت مطالعه عمیق تر از «روش تحلیل عاملی به روش اکتشافی» استفاده شد و 14 ملاک استخراج شده از دیدگاه برونر بر اساس همبستگی درونی آنها در پنج گروه قرار گرفته و بر اساس مفهوم آن گروه، نام گذاری گردیدند که عبارتند از: 1- تفکر شهودی (شامل مولفه های 9، 10، 8، 2، 11) 2- مساله سازی (شامل مولفه های 3، 12، 14) 3- درک روابط (شامل مولفه های 4، 5، 7) 4- ایجاد انگیزه یادگیری (شامل مولفه های 6، 1) 5- کار گروهی (شامل مولفه 13). تحلیل محتوای کتاب های ریاضی مقطع دبستان نشان داد که تدوین محتوای این کتابها عمدتا با ملاک های مطروحه برونر فاصله دارند، از اینرو لازم است برنامه ریزان و مولفین کتاب های ریاضی در تهیه و تدوین محتوای این کتابها این عوامل را مورد توجه قرار دهند.
۱۴. اساسنامه انجمن اولیا و مربیان واحدهای آموزشی منبع: پیوند ۱۳۵۹ شماره ۱۴ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی روانشناسی آموزش و پرورش تعداد بازدید : ۱۵۸۵۹ چکیده تعداد دانلود : ۴۵۰۸
۱۵. چکیده ای از کتاب تعلیم و تربیت اسلامی استاد شهید مطهری نویسنده: فرهاد تاجدینی منبع: تربیت ۱۳۶۶ ویژه نامه تابسنان حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی روانشناسی تاریخچه و مکاتب آراء تربیتی مکاتب فلسفی مکاتب شرق و اسلام تعداد بازدید : ۱۵۵۵۱ چکیده تعداد دانلود : ۶۱۷۶
۱۶. بررسی شیوع و علل اختلالات یادگیری در دانش آموزان دوره ابتدایی استان اردبیل نویسنده: محمد نریمانی سوران رجبی منبع: پژوهش در حیطه کودکان استثنایی ۱۳۸۴ شماره ۱۷ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی روانشناسی روانشناسی مرضی تحولی اختلالات دوران شیر خوارگی، کودکی و نوجوانی اختلالات یادگیری تعداد بازدید : ۱۴۷۵۵ چکیده تعداد دانلود : ۷۱۰۰ هدف از این مطالعه دستیابی به میزان شیوع نارساییهای ویژه در یادگیری و عوامل مرتبط با آن در میان دانش آموزان دوره ابتدایی استان اردبیل می باشد. روش تحقیق از نوع علی - مقایسه ای می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش آموزان مشغول به تحصیل در پایه های سوم الی پنجم ابتدایی مدارس شهری استان اردبیل تشکیل می دهند که از میان آنها، قریب به 1440 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و با استفاده از چک لیست ویژگی های کودکان مبتلا به نارساخوانی، نارسانویسی و نارسایی در حساب، که در اختیار معلمان قرار گرفته بود، توام با تحلیل دفاتر املا انشا و حساب دانش آموزان، اقدام به شناسایی کودکان مبتلا به نارساییهای ویژه در یادگیری شد بطوری که میزان شیوع این نارسایی در حد 13 درصد بدست آمد در مرحله دوم مطالعه، از میان این دانش آموزان، 48 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند که 50 درصد آنها دختر و 50 درصد دیگر پسر بودند. همچنین تعداد 48 نفر دانش آموز عادی نیز از همان کلاسهایی که دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری انتخاب شده بودند بصورت کاملا تصادفی برگزیده شدند. هر دو گروه قابل مطالعه و قابل مقایسه به آزمونهای تشخیص شنیداری وپمن، آزمون هوشی ریون، آزمون حافظه وکسلر، آزمون ماریان فراستیک، آزمونهای خواندن، املا و ریاضی، و آزمونهای محقق ساخته پاسخ دادند. همچنین آزمون مشکلات رفتاری راتر نیز از دید معلمان برای هر دو گروه دانش آموزان اجرا شد. لازم به ذکر است که ماهیت مطالعه ایجاب می کرد که از روش علی مقایسه ای استفاده شود و شیوه جمع آوری اطلاعات نیز انفرادی بوده و در محل تحصیل دانش آموزان و بوسیله آزمونگران آموزش دیده صورت گرفته است. نتیجه مطالعه نشان داد که 13 درصد دانش آموزان پایه های سوم و چهارم و پنجم ابتدایی مدارس شهری استان اردبیل مبتلا به نارساییهای ویژه در یادگیری هستند و از عوامل مرتبط با این نارساییها می توان به اشکال در یادآوری، استفاده کمتر از تکرار و تمرین و ضعف در حافظه بینایی، کنترل ذهنی ضعف، ضعف در تشخیص شنیداری اشاره کرد. همچنین این دانش آموزان دارای مشکلات رفتاری بیشتری بوده و از نظر ادراک بینایی حرکتی ضعیف تر از دانش آموزان عادی هستند.
۱۷. الگوهای طراحی برنامه درسی نویسنده: محمود مهرمحمدی منبع: فصلنامه تعلیم و تربیت (آموزش و پرورش) ۱۳۶۷ شماره ۱۵ و ۱۶ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی روانشناسی آموزش و پرورش برنامه ریزی درسی اصول و روشها تعداد بازدید : ۱۴۶۳۴ چکیده تعداد دانلود : ۱۴۰۱۰
۱۸. نیاز به احساس تعلق داشتن نویسنده: محمد فرهمندیان منبع: پیوند ۱۳۸۱ شماره ۲۷۸ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی روانشناسی روانشناسی رشد و تحول حوزههای تخصصی روانشناسی روانشناسی انگیزش نیازها ی فیزیولوژیک و روانی و اجتماعی ارگانیزم تعداد بازدید : ۱۴۶۳۰ چکیده
۱۹. " نقش احساس هویت و هوش هیجانی در رضایت زناشویی " نویسنده: محمدمهدی شمسایی حمیدرضا نیکخواه محسن جدیدی منبع: فصلنامه اندیشه و رفتار ۱۳۸۵ شماره ۲ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی روانشناسی هوش هوش هیجانی حوزههای تخصصی روانشناسی مشاوره مشاوره خانواده تعداد بازدید : ۱۴۶۲۰ چکیده تعداد دانلود : ۷۱۶۲ در این پژوهش، به منظور بررسی نقش احساس هویت و هوش هیجانی در رضات زناشویی، 120 زن و شوهر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به با پرسش نامه های هویت، هوش هیجانی و رضایت زناشویی مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان می دهد که احساس هویت و هوش هیجانی در افرادی که رضایت زناشویی بالا و پایین دارند متفاوت است
۲۰. بررسی تطبیقی برنامه درسی آموزش علوم در ایران و چند کشور جهان نویسنده: سید ابراهیم میرشاه جعفری محمدجواد لیاقت دار منبع: اندیشه های نوین تربیتی ۱۳۸۸ شماره ۲ کلید واژه ها: برنامه درسی محتوای آموزش علوم بررسی تطبیقی آموزش علوم هدف های آموزش علوم روش های تدریس آموزش علوم شیوه های ارزشیابی آموزش علوم حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی روانشناسی آموزش و پرورش برنامه ریزی درسی تعداد بازدید : ۱۴۳۲۴ چکیده تعداد دانلود : ۴۴۹۷ "این مقاله برگرفته از یک پژوهش کیفی است که با روش تطبیقی و به کمک الگوی بردی از یک طرف همچنین روش توصیفی- تحلیلی برنامه درسی آموزش علوم در چند کشور جهان، را بررسی کرده است. بدین منظور اسناد و مدارک مرتبط با موضوع در کشورهای پیشرو در زمینه علوم و فن آوری (کشورهای منتخب) گردآوری توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه آنها انجام شد تا نتایج پژوهش آماده شود. مقاله حاضر تلاش می کند، عناصر اساسی برنامه درسی از جمله هدف ها، محتوا، روش های تدریس و شیوه های ارزشیابی آموزش علوم، را در کشورهای منتخب مطالعه و بررسی کند. نتایج به دست آمده از این پژوهش می تواند به برنامه ریزان، مؤلفان کتاب های درسی و معلمان و سایر علاقه مندان کمک کند تا با دید وسیع تری نسبت به تدوین بهتر برنامه درسی، تغییر برنامه درسی و انتخاب مناسب تر اهداف، محتوا، روش های تدریس و ارزشیابی اقدام کنند. نتایج به دست آمده، شباهت ها و تفاوت های ملاحظه پذیری بین اهداف، محتوا، روش های تدریس و شیوه های ارزشیابی در بین کشورهای مورد مطالعه و ایران را نشان می دهد. شباهت ها بیشتر در اهداف و محتوا و در اسناد مکتوب برنامه درسی یا برنامه درسی قصد شده موجود است، اما تفاوت ها بیشتر در روش های تدریس و شیوه های ارزشیابی دیده می شود، هر چند در عمل فاصله ملاحظه پذیری بین کشور ایران با کشور های فوق در تمام عناصر ذکر شده وجود دارد که جای تامل دارد. البته، شاید بتوان آن را ناشی از اجرای برنامه درسی دانست که در برنامه درسی کسب شده توسط دانش آموزان همان طور که نتایج آزمون های تیمز نشان می دهد تاثیر می گذارد. به هرحال، نتایج پژوهش های بیشتر در این زمینه می تواند موضوع را بهتر مشخص کند. "