چکیده

متن

آیا تا به حال به این نکته توجه کرده‏اید که فرزند شما در مهمانى‏ها و جمع‏هاى خانوادگى در کنار شما مى‏نشیند یا در نزدیکى شما و خلاصه دوروبر شما مى‏چرخد؟آیا فکر کرده‏اید که چرا این‏طور است؟آیا تا به حال به تفاوت رابطه فرزندتان با شماو در مقابل رابطهپسر خاله یا پسر عموى فرزندتان با شمافکر کرده‏اید؟چه تفاوت‏هایى دارند؟ شما پدران و مادران غالبا مشاهده مى‏کنید که فرزندان خودتان احساس نزدیکى و تعلق خاطر بیش‏ترى نسبت به شما نشان مى‏دهند.در مقابل، فرزندان شما هم دل‏شان مى خواهد که به آن‏ها بیش‏تر از پسر خاله یا دختر عمویشان اهمیت بدهید، نسبت به آن‏ها احساس تعلق داشته باشید و حتى در بعضى اوقات که آن‏ها دیرتر به خانه مى‏آیند، برایشان نگران شوید!حال تصور کنید که اگر شما به این نیاز فرزندانتان بى‏اعتناعى کنید، چه اتفاقى مى‏افتد؟آیا این امر باعث نمى‏شود که او احساس تعلق کم‏ترى نسبت به خانواده، خانه یا شهر و کشور خود داشته باشد؟آیا ممکن است که او در آینده فردى خانواده دوست یا متعهد به کشور و میهن پرست نشود؟!
طرح یک مشکل
فرض کنید که فرزند 12 ساله شما احساس تعلق کم‏ترى نسبت به خانواده و فامیل خود نشان مى‏دهد و بیش‏تر اوقات خود را در میان دوستان جدید و افراد غریبه مى‏گذارند و اصلا تعصبى در حمایت از پدر و مادر و خانواده خود در مقابل دیگران ندارد.در این صورت شما چه عکس‏العملى از خود نشان مى‏دهید؟ روش و مراحل برخورد با مشکل
1-اجازه دهید احساس و خواست‏هاى فرزندتان بیان شود تا با واکنش‏هاى طبیعى و عاقلانه شما، خود را تصحیح کند. 2-مشتاقانه به حرف‏هاى فرزند خود گوش دهید و به قضاوت و بینش وى احترام بگذارید. 3-بدون اینکه از فرزندتان ایراد بگیرید نداشتن احساس تعلق به خانواده و رفتارهاى ناشى از آن را در مقایسه با رفتار دیگر بچه‏ها به او نشان دهید. 4-سعى کنید وى را بیش‏تر در جمع‏هاى مختلف مانند مهمانى‏هاى خانوادگى، فامیلى، محلى و...شرکت دهید تا نقش فعال‏ترى در جمع ایفا کند. 5-وى را با گذشته خانوادگى(شجره‏نامه خانوادگى)و ویژگى‏هاى خوب افراد خانواده و فامیل آشنا کنید. 6-او را با ارزش‏ها و ویژگى‏هاى فرهنگ جامعه خودتان آشنا کنید و نکات مثبت این فرهنگ را در مقایسه با دیگر فرهنگ‏ها یادآور شوید. ‘‘احساس تعلق‏‘‘چیست؟
انسان‏ها موجوداتى اجتماعى‏اند و از بدو تولد در یک مجموعه اجتماعى زندگى مى‏کنند و نسبت به آن مجموعه احساس تعلق دارند.هر چه کودک بزرگ‏تر مى‏شود نسبت به والدین، اعضاى خانواده، محله، شهر، کشور و بالاخره به فرهنگ خود احساس تعلق بیش‏ترى مى‏کند. گذشته و تاریخچه زندگى یک فرد در خانواده و مدرسه هم این احساس تعلق را قوى‏تر مى‏کند. خاطرات مشترک افراد با هم نیز این احساس تعلق را افزایش مى‏دهد و همین طور ویژگى‏هاى فردى مشترک در یک گروه یا یک جامعه باعث احساس تعلق بیشتر به گروه و جامعه مى‏شود. در حقیقت حس تعلق به فرد کمک مى‏کند تا بفهمد، خودش چه کسى است؟جایگاهش در این زندگى کجاست؟چه هدفى دارد و چگونه مى‏تواند موفق شود؟اگر فردى حس کند در موفقیت یک گروه یا یک جمع شریک شده است احساس رضایت بیش‏ترى مى‏کند و به وسیله این حس، توفیق بیش‏ترى در رسیدن به اهداف خواهد یافت.
یک مثال در مورد فقدان احساس تعلق در بچه‏ها پسرى 11 ساله دارم که غالبا با افراد ناآشنا و غریبه‏ها ارتباط برقرار مى‏کند و نسبت به فامیل و دوستان محلى بى‏مهرى مى‏کند.تمایل زیادى به گذراندن اوقات خود در خارج از خانه‏دارد، از شرکت در جمع‏هاى خانوادگى و مراسم سنتى مى‏گریزد و توجه زیادى به رفتار و خصوصیات خارجى‏ها دارد.به نظر شما در این موارد چه باید کرد؟
راه حل یک مادر
1-با علاقه به دلایل وى در مورد انتخاب افراد گوش مى‏دهم، به قضاوت و نگرش او احترام مى‏گذارم و مشکلات این انتخاب‏ها را براى وى بازگو مى‏کنم.
2-اجازه مى‏دهم احساسات فرزندم بیان شود.به احساس او احترام مى‏گذارم و عقیده شخصى خود را در این باره به او مى‏گویم.
3-بدون این‏که او را سرزش کنم رفتارهاى بد او را در مقایسه با رفتارهاى خوب معین مى‏کنم.
4-با قویت نقاط مثبت نظریات وى، انگیزه‏ها و احساسات او را که در پس حرف‏هایش پنهان است، شناسایى مى‏کنم.
5-سعى مى‏کنم وى را در جمع‏هاى خانوادگى، فامیلى، مراسم مذهبى ماه رمضان و روز عاشورا و نیز در مراسم ملى هم‏چون عید نوروز شرکت دهم. 6-به وى کمک کنم که در جمع‏هاى فامیلى و جمع همسالان نقش فعال‏ترى به عهده بگیرد و آنها را گروه خودش بداند. 7-ضمن آشنا کردن وى با شجره خانوادگى، او را با ویژگى‏هاى خوب افراد فامیل آشنا مى‏کنم. 8-سعى مى‏کنم با تقویت حس تعلق به مذهب و فرهنگ خودمان، ویژگى‏هاى منحصر به فرد این فرهنگ را در مقایسه با دیگر فرهنگ‏ها نشان دهم.
توجه داشته باشید:
احساس تعلق کردن به خانواده، فامیل، فرهنگ ایرانى، مذهب اسلام یا گروه‏هاى همسال هدفمند، مى‏تواند احساس ارزشمند بودن و هدفدار بودن را در فرزندان ما ایجاد کند، عزت نفس را در آنها رشد دهد و باعث شود حس مسئولیت پذیرى و خودآگاهى در آنان تقویت گردد.
یک سوال
آیا احساس تعلق فرزند شما به خانوادتان حسّ‏غرور مثبت و خودارزشمندى را در او پرورش داده است؟اگر توانسته‏اید با تقویت احساس تعلق، خود ارزشمندى را در او تقویت کنید براى ما بنویسید چه کارهایى را براى رسیدن به این هدف انجام دادهاید؟جواب‏هاى خود را به نشانى مجله بفرستید.

تبلیغات