آشنایى با شوراى فرهنگى اجتماعى زنان/معرفی طرح ها
آرشیو
چکیده
از آنجا که شوراى فرهنگى اجتماعى زنان در تقویت شخصیت و جایگاه زن مسلمان و سیاستگذارى و تدوین برنامهها و تمهید امکانات لازم براى ایفاى نقش اساسى او به عنوان انسانى متعهد، متعالى و مربى انسانهایى رشید و بالنده نقش برنامهریزى رابعهده دارد و درجهت ایجاد زمینه مساعد براى مشارکت فعال زنان درامور اجتماعى، فرهنگى، سیاسى و تقویت و استحکام بناى خانواده برمبناى حقوق و اخلاق اسلامى تلاش مىنماید، لذا طرح توسعه فرهنگ عفاف را به منظور تقویت و تثبیت ارزشها ونفى ضد ارزشها و تطهیر روابط اجتماعى در جهت استحکام خانواده تنظیم نموده است.متن
از آنجا که شوراى فرهنگى اجتماعى زنان در تقویت شخصیت و جایگاه زن مسلمان و سیاستگذارى و تدوین برنامهها و تمهید امکانات لازم براى ایفاى نقش اساسى او به عنوان انسانى متعهد، متعالى و مربى انسانهایى رشید و بالنده نقش برنامهریزى رابعهده دارد و درجهت ایجاد زمینه مساعد براى مشارکت فعال زنان درامور اجتماعى، فرهنگى، سیاسى و تقویت و استحکام بناى خانواده برمبناى حقوق و اخلاق اسلامى تلاش مىنماید، لذا طرح توسعه فرهنگ عفاف را به منظور تقویت و تثبیت ارزشها ونفى ضد ارزشها و تطهیر روابط اجتماعى در جهت استحکام خانواده تنظیم نموده است.
عوامل و ریشههاى ضعف فرهنگ عفاف
از آنجا که مسایل اجتماعى از پیچیدگى خاصى برخوردار بوده و نوعى روابط متقابل و گسترده با سایر پدیدهها دارد، براى ریشهیابى دقیق پدیدههاى ناهنجار باید به مجموعه عوامل و زمینههاى اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى، خانوادگى و عملکردها، بازگشت. زیرا هرکدام به نحوى در پیدایش و گسترش این مسایل دخیل و سهیم هستند.
در پى جستجوى عوامل و ریشههاى ضعف فرهنگ عفاف، عوامل سلبى و ایجابى متعددى را مىیابیم:
1ـ ترویج فساد و اشاعه منکرات و ایجاد تزلزل در معتقدات و اهانت به مقدسات؛
2ـ مقابله با انقلاب اسلامى از طریق بکارگیرى تمام همت خود از طریق جبهه فرهنگى متحد در کشورها؛
3ـ بقایا و رسوبات فرهنگ شاهنشاهى؛
4ـ عدم آشنایى کافى با فرهنگ و معارف اسلامى و ناآشنایى اقشار مختلف بخصوص جوانان با عمق و محتواى فرهنگ متعالى اسلام؛
5ـ ضعفها و نارساییهاى موجود در سیستم تعلیم و تربیت؛
6ـ قصور و عدم وحدت رویه و فقدان برنامهریزى در امور فرهنگى توسط رسانهها؛
7ـ فراموشى و متروک ماندن فریضه پرارج امر به معروف و نهى از منکر به روش صحیح؛
8ـ بحرانها و مشکلات اقتصادى، بیکارى، و فراهم نبودن شرایط و ابزار ازدواج و نیز کمبود امکانات ورزشى، فرهنگى، تفریحى سالم براى پرکردن اوقات فراغت جوانان که زمینه گرایش به شبکههاى فساد را فراهم مىآورد؛
9ـ فساد ادارى و عناصر ناصالح در تشکیلات ادارى و دوگانگى میان قول و فعل برخى از مسئولین و مواردى نظیر: کمکارى، بدرفتارى با مردم، کاغذبازى، رشوه و اختلاس، انقلابىنمایى کاذب، تبعیضهاى ناروا، سوءاستفاده از امکانات دولتى، رابطهبازى، تجملگرایى، عیاشى و خوشگذرانى، فساد اخلاقى و آلودگى به مواد مخدر و الکل؛
10ـ ناآشنایى و بىتوجهى خانوادهها نسبت به مسایل تربیتى فرزندان؛
ــ بىتوجهى به خصوصیات و خواستههاى روانى، اعمال شیوههاى غلط تربیتى، افراط و تفریط در محبت و تشویق
ــ معاشرتها و اختلافهاى نامشروع فامیلى و غیرفامیلى، عدم رعایت موازین شرعى و محرم و نامحرم در ارتباطات
ــ عدم نظارت بر چگونگى اوقات فراغت و نوع و محتواى کتب، نوارها، فیلمها، اختلافات و درگیریها، کشمکشها، طلاق و جدایىهادر بین والدین
11ـ عدم توجه به ویژگیها و روحیات دوران جوانى و نوجوانى؛
12ـ اقدامات و فعالیتهاى جریانات فرهنگى و مطبوعاتى وابسته.
تعریف
عفاف در این طرح به معنى مجموعه گفتار و کردار و منش فردى و اجتماعى زنان و مردان براساس موازین و ارزشهاى اسلامى است.
اهداف
1ـ تعمیق شعائر وارزشهاى اسلامى در همه اقشار اعم از زن و مرد؛
2ـ توسعه مبانى استقلال فرهنگى با حفظ عفاف و زدودن آثار و مظاهر منحط غربزدگى و خودباختگى در جامعه، به منظور آراستن جامعه به فضایل اخلاقى؛
3ـ تبیین و تعمیق فرهنگ عفاف با عنایت به مقتضیات زمان و نیازهاى نسل جوان و رفع موانع موجود در فعالیتهاى فرهنگى؛
4ـ ایجاد وحدت رویه و هماهنگى میان کلیه دستگاههاى سیاستگذارى، برنامه ریزى و اجرایى که در ارتباط با فرهنگ عفاف فعالیت مىنمایند؛
5- برنامه ریزى، به منظور تحرک و ایجاد روحیه سبقت در خیرات از طریق نظارت و ارزیابى مستمر فعالیتهاى فرهنگى.
اصول سیاستها
حضرت امام خمینى (ره) یکى از اصولىترین سیاستهاى بلند مدت را مبارزه با غربگرایى دانسته مىفرمایند: «خروج از فرهنگ بدآموز غربى و نفوذ و جایگزین شدن فرهنگ آموزنده اسلامى در تمام زمینهها در سطح کشور آنچنان محتاج تلاش و کوشش است که براى تحقق آن سالیان دراز باید زحمت کشید» و سستى و ضعف در رفع فرهنگ غربى و خودباختگى را بزرگترین خطر مىدانستند و مىفرمودند:
« تا ضعیفید زیربار اقویا هستید »
«امام خمینى(ره)»
لذا نظام اسلامى مىبایست عمده تلاشها و امکانات را در توسعه و تکامل فرهنگى و تقویت و تثبیت ارزشهاى متعالى اسلام و رفع خودباختگى بکار برد و مقام معظـم رهبـرى در مـورد اسـاس برنامههـاى پنج ساله دوم (در ماده 6) مىفرمایند:
«جهت دادن کلیه فعالیت هاى اجرایى و تبلیغى، به سمت رشد معنویت و فضیلت اخلاقى درجامعه و تعمیق و گسترش حساسیتها و باوردینى، گسترش ارزشهاى انقلابى، حفظ کرامت انسانى، ایجاد نظم و قانون پذیرى و روحیه کار و تلاش و خوداتکایى، و قناعت و جلوگیرى از اسراف و مصرفگرایى و پرداختن به زواید باشد.»
درماده (8) بند ج مىفرمایند:
«برنامههاى توسعه نباید موجب تهدید امنیت ملى و یا تزلزل حاکمیت ارزشهاى اسلامى و انقلابى گردد.»
لذا این طرح با استناد به سیاستهاى فرهنگى نظام، مصوب شوراى عالى انقلاب فرهنگى و منشور جایگاه زن، مصوب شوراى زنان و بااستفاده از کلیه برنامهها و قانونگذارىهایى که در سالهاى اخیر به منظور اعتلاى فرهنگ عفاف و حجاب انجام گرفته و با بهرهورى از نظرات اندیشمندان و صاحبنظران در مسایل فرهنگى اجتماعى اسلام تدوین گردیده است.
همانگونه که درسیاستهاى فرهنگى تصریح شدهاست و دراین طرح نیز خصوصا تأکید مىگردد، سیاستهاى فرهنگ عفاف در حقیقت توافق رسمى مسئولان و متصدیان است در تدوین و تعیین مهمترین اولویتهاى مورد نیاز براى تعمیم فرهنگ عفاف مىباشد که مىتوان آنرا اصول راهنماى کارگزاران نظام اسلامى دانست و خود معاهدهاى است که همفکرى و هماهنگى و همکارى را توأم مىکند و با الهام از آرمانها و توجه به سوابق و تجربیات و با عنایت به امکانات و مقدورات، خط مشى آینده را بنحوى کاربردى و مطابق با نیازهاى جامعه تعیین مىکند.
بنابراین اهم موضوعات واصول سیاستها باتوجه به آیات قرآن در تعمیق و تعمیم فرهنگ عفاف به قرار ذیل است:
1ـ در تعمیم فرهنگ عفاف از مهمترین عوامل توسعه عفاف، ایمان و اراده انسانها (زن و مرد) است که مخاطب وحىاند و اساسىترین نقش را در تربیت روحى افراد در درون خانواده به عهده دارند. اسلام تربیت فرهنگ عفاف رااز سنین طفولیت حتى قبل از تولید نسل مىداند و سعید و شقى شدن فرزند رابه رفتار و افکار والدین مربوط مىداند.
2ـ در طرح پوشش خاص بانوان، لحن وحى همراه با استدلال و موعظه و خیرخواهى است علاوه بر امر به وجوب مىفرماید: «ذالک ادنى ان یعرفن فلا یوذین ...»
لذا طرح پوشش بانوان، براى معرفى جایگاه و منزلت و شخصیت زنان مؤمنه است، یعنى به جاى اینکه او را مظهر فریب شیطان بدانند با تبیین نظام ارزشى اسلام و جایگاه زن در جامعه، و تأکید بر حضور اجتماعى و مشارکت فعال او در هالهاى از عفاف، زمینه رشد انسانى او و جامعه را فراهم آورند؛
3ـ ارشاد و هدایت جامعه، از دید زینتى و تفننى (زن و مرد را جسم و چشم دانستن) به سوى بینشهاى متعالى و آرمانى تا منزلت هر یک در رشد انسانى و تلاش به سوى تکامل اجتماعى و رسیدن به تقوى مشخص گردد؛
4ـ با توجه به کلیه خطابهاى الهى در مسایل مربوط به زنان و تأکید بر رعایت حقوق آنها، هشدار به مردان در مورد ظلم به زنان و حمایت همه جانبه از آنها (حسن معاشرت) با توجه به آنچه از روایات و تاریخ اسلام استفاده مىشود، اهتمام به امورى چند در این زمینه ضرورى است:
الف) ارائه الگوى رفتارى زن در جامعه که حاکى از حضور کریمانه و مزین به غرور و تکبر در مقابل مرد است که مطلوب نظام ارزشى اسلام است؛
ب ) تقلیل اختلاط روابط حتى الامکان، و تعیین ضوابط در ضرورتهاى مورد تأیید (وصیت حضرت على و امام حسن علیهماالسلام )؛
ج ) توجه به الگوى عملى سیره معصومین علیهمالسلام در ضرورت حضور اجتماعى زنان و انجام رسالت آنها؛
د ) توجه به علل محدودیتها در طول تاریخ اسلام که متأثر از عملکرد خلفاى جور و فرهنگ حاکم در شرایط مختلف اجتماعى در آن زمان بوده که نتیجتا ضرورت مبارزه منفى را ایجاب کرده است؛
ه ) توجه به فطرت و لطافت روحى زن (ریحانه بودن) دربرخوردهاى خشن اجتماعى و حفظ منزلت و جایگاه او بعنوان محور فرهنگ عفاف؛
و ) حفظ کرامت انسانها و ارتقاء مکانت والاى آنها و رفع تحقیرهاى تحمیلى که خود زمینه ساز ناهنجاریهاى اجتماعى است و باعث پذیرش الگوهاى مادى مىگردد. «من هانت علیه نفسه - فلا تأمن شره»
ز ) توجه به جایگاه زن در روایات (آخرین وصایاى پیامبر صلىاللهعلیهوآله ) که او را امانت الهى دانسته و رشد علمى و تأمین امنیت و رفاه او را از مردان و جامعه مىخواهد و عامل عقب نگهداشتن و جاهل ماندن او را مستوجب سختترین مجازات مىداند.
الف ) سیاستهاى ایجابى
سیاست هاى ایجابى که به منظور تثبیت، تقویت و توسعه فرهنگ عفاف تدوین شده است عبارتند از:
/1 توجه و عنایت خاص به اصالت ارزشهاى معنوى و جایگاه والاى تقوى، علم و جهاد در فضیلت و برترى انسانها و عدم تمایز بین رنگ و جنس، ایجاد زمینههاى مساعد رشد فرهنگ عفاف و یکسان دیدن انسانها بعنوان خلیفة اللّه در دو مظهر وجودى مرد و زن؛
/2 توجه به ارزشهاى عالى انسانى و ودایع الهى در فطرت انسانها در خلق ارزشهاى معنوى با ایجاد روحیه استقلال، حریت و عزت نفس؛
/3 توجه به قابلیتها و استعدادهاى مادى و معنوى روحى، عقلى و عاطفى زن و مرد در سیر به سوى آرمانها و کمال اخلاقى و انسانى؛
/4 توجه به تأثیر پذیرى انسان از عوامل محیطى و مسئولیت نظام اسلامى در تحقق عدالت اجتماعى و سالمسازى محیط براى رشد عباد اللّه؛
/5 توجه به شاخصها والگوهاى پذیرفته شده نظام در ارایه معیارهاى مثبت و منفى، و سعى در وحدت ملاک و ارایه معیار واحد (نظرات حضرت امام«ره» و مقام معظم رهبرى)
/6 تبیین جایگاه و مکانت والاى زن به عنوان انسانى بالنده و مربى انسانها با الهام از رهنمودهاى حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبرى؛
/7 ترسیم اصول بنیادى اسلام بر محور خشم مقدس بر علیه مظاهر کفر، و مهر و حب به ارزشهاى الهى، در تمام سیاستگذارىها و برنامهریزىها؛
8/ تبیین جدیت نظام در اهداف خود، که در صورت به خطر افتادن ارزشها با هرکس در هر موقعیت برخورد قاطع خواهد داشت؛
/9 تبیین سیاستهاى تبلیغاتى از جمله تعریف معروف و تشویق بدان و ترسیم منکر و تحذیر از آن در تمام ابعاد با عنایت به مهمترین دستگیره ایمانى که تولى و تبرى است؛
10/ تبیین و تقویت سیاست بشارت و انذار در ارزیابى فعالیتهاى فرهنگى به منظور تقویت جهاد فرهنگى و سبقت در نیکىها؛
/11 تبیین جایگاه و ارزش امر به معروف و نهى از منکر در ایجاد زمینه مساعد نظارت همگانى مردمى و حکومتى بصورتى فراگیر؛
/12 پاسدارى از حریت انسانى و تأمین امنیت فردى و اجتماعى، با عنایت به توسعه فرهنگ عفاف و اهتمام به جاذبه رحمت و تقدم آن بر خشونت؛
/13 مقابله با خرافات و تحجر فکرى، مقدس مآبى، نوگرایى افراطى، تجملگرایى و خودباختگى فرهنگى که زمینه ساز غرب زدگى است؛
/14 ترویج و تشویق به عدالت اجتماعى و کوشش در استقلال فرهنگى، سیاسى، اقتصادى با التزام به ورع و عفاف و قناعت؛
15/ تشویق به مشارکت و مباشرت هرچه فعالتر نسل جوان، در شناسایى و حل مشکلات فردى و اجتماعى جامعه در توسعه و تعمیم فرهنگ عفاف با نظارت دولت؛
/16 تشویق به تقویت روحیه تقدم مصالح اجتماعى برمنافع فرد، احترام به قانون و تحدید آزادى فردى به دلیل مصالح اجتماعى به عنوان حکم شرع و عرف پسندیده؛
/17 تلاش براى معرفى و شناخت ارکان هویت دینى و معارف بلند عرفانى به منظور استمرار و استحکام فرهنگ عفاف؛
/18 گسترش روحیه انتقاد پذیرى و ایجاد زمینه تحقق امر به معروف بر مبناى حکمت، جدال احسن و موعظه حسنه؛
/19 اهتمام به تعظیم شعائر اسلامى به عنوان عناصر اصلى تحولات فرهنگى و حافظان اصیل ارزشهاى دینى و احیاى روح معنوى و وحدت ملى؛
20/ ایجاد تشکیلات قوى و امین و مدیر که برنامهریزىهاى اجرایى و سیاستگذارىهاى ضرورى را مستمرا نظارت و ارزیابى و پیگیرى کند؛
/21 ایجاد زمینه مساعد هماهنگـــى رأى و نظر مسئولین و دستگاههاى فرهنگى حول محور ولایت فقیه و پیشگیرى از تزریق تعارض به جامعه با تلون آراء و اختلاف سلایق؛
/22 اهتمام به ارایه الگوهاى متنوع و مثبت معاصر از چهره زن مسلمان محجبه (جوان و نوجوان متعهد) و داراى جنبه عالى آرمانى براى الگو پذیرى ؛
/23 توسعه و تقویت ظرفیت پژوهشى و آمارى به منظور نظارت و ارزیابى فعالیتهاى فرهنگى و ایجاد سیستم قوى بشارت و انذار؛
/24 اهمیت به واقعگرایى و اصول گرایى برنامهریزان در هدایت به سوى مطلوبها با عنایت به دورى از توجه صرف به ایدهآلها، یا رهاکردن واقعیتهاى طبیعى جامعه و قرارگرفتن در موضع انفعالى؛
/25 سوق برنامههاى فرهنگى بسوى تقویت و توسعه ارتباطات انسانى واتصال به جمع به منظور استقرار ارزشها و نفى ضدارزشها در کلیه زمینههاى عقیدتى، سیاسى، اجتماعى، فرهنگى و ... و توجه به محوریت ارتباطات خانوادگى و ارتقاء معنوى این ارتباطات (صله رحم)؛
/26 توجه بیشتر مسئولین به توطئههاى استکبار در سده اخیر در کلیه کشورهاى اسلامى در جهت اسلامزدایى و طرحها و برنامههاى اجرایى دشمن.
ب ) سیاستهاى سلبى
1ـ جلوگیرى از تبیین عفاف به صورتى مغایر با رشد اجتماعى، تحرک و پیشرفت عناصر فعال و مؤمن بخصوص بانوان؛
2ـ پیشگیرى از افراط و تفریط در تبیین ابعاد حجاب و عفاف در رفتار، کردار و گفتار فردى و اجتماعى؛
3ـ پرهیز از اتخاذ سیاستها و روشهایى که مبنى بر دلسوزى است و باعث انزواى نیروهاى مسلمان مىگردد؛
4- عدم گرایش به برنامهها و راه حلهاى مقطعى و شتابزده و خشونتهاى افراطى در زمینه هایى که تدبر و تحقیق ضرورى است و توجه به عواقب منفى آن؛
5ـ پرهیز از مطلقگرایى در سنجش رفتارهاى اجتماعى بدون توجه به مراتب استعدادى و خصایص تربیتى، وراثتى و محیطى جوامع مختلف؛
6ـ پرهیز از نگرش تک عاملى در حل مسایل فرهنگى عفاف بدون دقت در کلیه مسایل سیاسى، اجتماعى، اقتصادى و محیطى؛
7ـ پرهیز از برخوردهاى سلیقهاى و برداشتهاى جزیى و تفسیر به رأى در قانونگذارى و سیاستگذارى و برنامهریزىهاى فرهنگى؛
8ـ پیشگیرى از ایجاد زمینههاى حرمت شکنى، قانون شکنى و تجرى افراد در مقابل قوانین و سیاستهاى نظام اسلامى؛
9- عدم تعمیم بدبینى و توجه به اصل برائت و سلامت مسلمین در جامعه اسلامى با توجه به منش و رفتار و الگوهاى اسلامى؛
10ـ پیشگیرى از افراط و تفریط در تجملگرایى و زهد، و تفسیر حد اعتدال و قناعت و توازن مطابق شرایط اجتماعى و شئون افراد؛
11ـ عدم غفلت نسبت به عادات و رسوم و ارزشهاى ملى و سنتهاى اصیل و پسندیده اخلاقى که باعث استحکام مبانى خانواده و فرهنگ عفاف مىشود؛
12ـ پرهیز از عوام زدگى و عوامفریبى و تقلید از فرهنگ عامه که مغایر با ارزشهاى اسلامى است؛
13ـ عدم غفلت از ریشههاى غربزدگى و فرهنگ ستمشاهى و التقاط فرهنگهاى مختلف در فرهنگ روز جامعه؛
14- اجتناب از بى توجهى نسبت به اصل نظارت اجتماعى و اهتمام به امور مسلمین، در استفاده از مشارکت مردمى؛
15- عدم غفلت از نظارت و ارزیابى مستمر و ایجاد سیستم دقیق جزا و پاداش در کلیه سطوح برنامه ریزى قانونگذارى و اجرا در توسعه فرهنگ عفاف؛
16- توجه به عدم ارائه برنامههاى مقطعى کوتاه مدت و ضربتى و ضعیف در جامعه (بدون توجه به ابعاد وسیع فرهنگى، اجتماعى و عواقب منفى آن)؛
17- اجتناب از برخوردهاى انتظامى صرف، با توجه به ضعفهاى قانونگذارى یا اجراى قانون توسط نیروهاى غیر آشنا؛
18- عدم اعلام هشدارها، اطلاعیهها و بخشنامههاى متعدد، بدون پشتوانه اجرایى، که باعث عصیان و سرکشى افراد مىشود؛
19- توجه به اجراى غلط قانون یا برخوردهاى سلیقهاى و عدم رعایت قانون توسط مجریان کمتعهد و تعیین ضوابط براى متخلفین ؛
20- عدم ایجاد تشکیلات موازى جهت حل معضلات، به دلیل اتخاذ تصمیمات متفاوت و مغایر یکدیگر و انجام امور موازى؛
21- پرهیز از ایجاد و القاى تعارض در افکار و سعى در هماهنگى قول و فعل مسئولین، برنامه ریزان، و رهبران فکرى جامعه؛
22- پیشگیرى از ایجاد زمینههاى تهاجم فرهنگى، حتى در تبلیغ برخى از تبلیغات کالاهاى تجارى فیلمها و محصولات فرهنگى؛
23ـ پیشگیرى از اختلاط محیط و تخصیص محیطهاى آزادتر با کیفیت بسیار مطلوب به بانوان در سطوح دانشگاهى و علمى، اماکن تفریحى، و فعالیتهاى صنفى و تجارى و ایجاد زمینههاى مشارکت اجتماعى فعال و به دور از اختلاط براى بانوان؛
24ـ پیشگیرى از انجام برنامههاى مختلط در خانوادهها از طریق آموزش ارزشهاى اسلامى و راههاى پیشگیرى از اختلاط (ایجاد محرمیت سببى) در مجامع خانوادگى.
استراتژى و اولیتهاى اجرایى
نظر به ضرورت توجه و جامع نگرى دراجراى طرح، در مراحل بازنگرى و بازشناسى، ثبت برنامهها و تعیین اولویتها براى اجراى محتواى طرح، با عنایت به نقش اصولى نهادهاى آموزشى، مذهبى، حکومتى و نقش محورى خانواده در تغییر عادات و سنتهاى اجتماعى و ایجاد تحولات مطلوب، اولویتها و استراتژىهاى اجرایى براى طرح پیش بینى شده است.
برخى اولویتها:
1ـ اولویت دادن به کودکان، نوجوانان و جوانان بخصوص قشر بانوان به عنوان زمینه ساز توسعه فرهنگ عفاف؛
2ـ اولویت دادن به توسعه، تجهیز و تقویت مراکز فعالیتهاى فرهنگى، جهت بهرهورى مطلوبتر از اوقات فراغت و تفریح؛
3ـ تشکل و سازماندهى، بازسازى و نوسازى مراکز تولیدى محصولات فرهنگى و غیرفرهنگى اما فرهنگساز و مؤثر در تحولات فرهنگى، به منظور بهرهورى بیشتر و کیفىتر از امکانات، و پرهیز از تواکل یا تزاحم و تداخل درامور فرهنگى؛
4ـ افزایش امکانات فرهنگى در مساجد ، حسینیهها ، انجمنهاى اسلامى و مراکز فعال در مسایل مذهبى، علمى، اخلاقى؛
5ـ تشویق مطبوعات و رسانهها و ایجاد امکانات براى دستیابى آنها به شیوههاى مطلوب تبلیغاتى به منظور تبلیغ صحیح فرهنگ عفاف، و مقابله با تهاجم فرهنگى؛
6ـ تشویق دانشگاهها و آموزشگاهها به ایجاد تشکلهاى صنفى و خودجوش به منظور تحقق بهتر طرحهاى توسعه فرهنگ عفاف و اشاعه این مفاهیم از درون این تشکلها؛
7ـ ایجاد زمینههاى وحدت قومى، ملى، مذهبى براى رفع مشکلات خرده فرهنگها که در ایجاد زمینههاى مساعد توسعه مفاسد اجتماعى دخالت دارند.
8- ایجاد سازمانها و مراکز هدایت شده و تشکلات و ایجاد زمینههاى فعالیت براى نوجوانان و جوانان به منظور تأمین نیاز تشخصطلبى جوانان و روحیه ماجراجویى و خطرکردن آنها؛
9- انجام آموزشهاى منسجم فرهنگى، تربیتى، عقیدتى براى همه اقشار بخصوص بانوان، بصورت غیرحضورى باداشتن ملاکهاى ارزیابى و سنجش، و ارائه مدرک خاص در پایان دوره (به منظور جذب نیروهاى بى تفاوت) .
اصول و مبانى روشهاى اجرایى گسترش فرهنگ عفاف مصوب جلسات 410، 411، 412، 413
مورخ 9/4/76، 2/10/76، 16/10/76 و 14/11/76 شوراىعالىانقلابفرهنگى
اصول و مبانى روشهاى اجرایى در مسأله گسترش فرهنگ عفاف و حجاب
براى آنکه روشهاى اجرایى دستگاههاى مختلف در اهتمام به تقویت عفاف و حجاب، منطقى و جامع و هماهنگ و تابع یک سلسه اصول و مبانى باشد. به این اصول و مبانى فهرستوار اشارهمىشود:
1ـ عفاف و حجاب از نتایج و مظاهر ایمان و تقوى است. بنابراین براى تقویت آن باید در درجه اول به تحکیم ایمان و تقویت باورهاى دینى افراد جامعه که در حکم روح و ریشه اخلاق و رفتار آنان است، توجه شود.
2ـ در توسعه فرهنگ عفاف و حجاب، لازم است به تحکیم ارزشها و مفاهیم اخلاقى خاصى از قبیل شرم و حیا و آزرم و غیرت که با عفاف و حجاب رابطه نزدیک و بىواسطه دارند و خود از ثمرات ایمان و تقوى محسوب مىشوند و نیز به آموزش احکام شرعى مربوط به عفاف و حجاب و آموزش صحیح رفتار زن و مرد با یکدیگر در جامعه و خانواده توجه کافى مبذول شود.
3ـ توضیح و تبیین دایمى فلسفه و فوائد مثبت عفاف و حجاب در زندگى فردى و اجتماعى و بیان آثار و نتایج سوء عدم رعایت عفاف و بىحجابى در جامعه براى درک حقیقت عقلانى و منطقى عفاف و حجاب امرى ضرورى است.
4ـ عفاف و حجاب یک امر تربیتى است و تربیت در خانواده در تثبیت فرهنگ عفاف و حجاب در اندیشه و روح افراد، نقش اصلى و عمده را ایفاء مىکند.
5ـ لازم است توجه عموم افراد، خصوصا جوانان به نقش عفاف و حجاب در ایجاد یک هویت فرهنگى و ملى مستقل، براى کشور و ملت و به آثار مثبت سیاسى این استقلال جلب شود و مقاصد دشمنان در ترویج فرهنگ برهنگى که خود یکى از راههاى تهاجم فرهنگى است، با ذکر شواهد و نمونههاى تاریخى، تشریح نمود.
6ـ ضرورى است به ریشهها و زمینههاى اجتماعى و اقتصادى ضعف عفاف و حجاب از قبیل روحیه اشرافىگرى و تجمل پرستى از یک سو و فقر و استیصال مادى از سوى دیگر و نیز دشوارىهاى موجود بر سر راه ازدواج شرعى و قانونى و تشکیل خانواده توجه شود و با مبارزه و مقابله با این ریشهها و انگیزهها موجبات ترویج و توسعه عفاف و حجاب فراهم شود.
7ـ در توسعه و ترویج عفاف و حجاب، باید بر فعالیتهاى فرهنگى، آموزشى، تبلیغى تأکید شده و سعى شود فضاى اجتماعى و فرهنگى جامعه و محیط به نحوى ساخته شود که افراد به صورتى طبیعى در آن فضا به رعایت عفاف و حجاب رغبت نمایند و بدان عادت کنند و از کارهایى که موجب بدبینى نسبت به اسلام و نظام اسلامى مىشود، پرهیز گردد.
8ـ در توسعه و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، نباید تنها زنان، مخاطب قرارگیرند و نقش و مسؤولیت مردان فراموش شود، بلکه باید عفاف و حجاب به عنوان امرى که به هر دو جنس زن و مرد مربوط مىشود، تلقى گردد.
9ـ لازم است در معرفى اسوهها و الگوها در جامعه، به عفاف و حجاب به عنوان یک ارزش، عنایت کافى شود و در تبلیغات و نیز در آثار ادبى و هنرى شأن و منزلت انسانى زنان و ارزش حجاب مورد توجه قرارگیرد.
10ـ تبلیغ عفاف و حجاب باید چنان باشد که خود موجب بدآموزى و اشاعه فحشا نشود و در این امر، مىباید مقتضیات سنى، روحى و فرهنگى مخاطبان مورد توجه قرار گیرد.
11ـ در توسعه فرهنگ عفاف و حجاب، لازم است میان فعالیتهاى فرهنگى، ارشادى و اجرایى، همسویى و هماهنگى وجود داشته باشد و برنامهها و اقدامات انجام شده بصورتى مستمر مورد نظارت و ارزیابى قرارگیرد.
12ـ در تبلیغ و ترویج عفاف و حجاب باید بیشتر به جنبههاى مثبت تکیه شود و شیوهها و طرز بیان دوستانه و مؤدبانه به کار گرفته شود و واکنش نسبت به عدم رعایت عفاف و بىحجابى باید تابع مقررات و محدود به حدود قانون باشد و حتىالامکان از برخوردهاى خشن و اهانتآمیز خوددارى شود.
13ـ مدیران و مسئولان باید از آگاهى و حساسیت لازم نسبت به مسأله عفاف و حجاب برخوردار باشند و مخصوصا باید به آموزش صحیح مجریان تبلیغ و پاسدارى از عفاف و حجاب اولویت داده شود.
14ـ در شهرسازى و معمارى باید فرهنگ عفاف و حجاب مدّ نظر قرار گیرد و محیط کار و نوع برنامهها و استفاده از وسایل و امکانات به نحوى نباشد که خود موجب اختلاط نامناسب زن و مرد شود.
15ـ در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب باید به نوع کار و شرایط و مقتضیات محیط زندگى و خصوصیات اقلیمى و سنتها و آداب محلى و منطقهاى مربوط به لباس و پوشش، با رعایت اصل حکم فقهى حجاب، توجه شود و ضمن قایل شدن حرمت و احترام براى چادر به عنوان کاملترین و رایجترین نوع حجاب و تشویق آن بدور از افراط و تفریط، از الزام همگان به استفاده از یک نوع، رنگ و شکل خاص خوددارى شود.(مراکز ادارى، آموزشى و درمانى تابع ضوابط خاص خود مىباشند)
16ـ به موازات اهتمام نسبت به عفاف و حجاب و تبلیغ و ترویج آن باید تدابیرى اتخاذ شود تا چادر و انواع لباسهایى که استفاده از آنها لازمه رعایت عفاف و حجاب است به آسانى و با هزینهاى معقول و منطقى قابل تأمین باشد.
این اصول در 16 بند در جلسه 413 مورخ 14/11/76 شوراى عالى انقلاب فرهنگى به تصویب نهایى رسید.
سید محمد خاتمى رئــیس جمهور و رئیس شوراى عالى انقلاب فرهنگى
پیشنهاد اضافه کردن یک ماده به اصول و مبانى اجرایى گسترش فرهنگ عفاف
جناب آقاى دکتر کى نژاد دبیر محترم شوراى عالى انقلاب فرهنگى
سلام علیکم
احتراما، به دنبال تصویب و ابلاغ طرح «اصول و مبانى فرهنگ توسعه عفاف» به دستگاههاى اجرایى و پیرو مذاکره حضورى جنابعالى با اینجانب مبنى بر چگونگى تدوین آیین نامه اجرایى طرح مذکور، به استحضار مىرساند شوراى زنان ضمن ایجاد هماهنگى با نمایندگان دستگاههاى اجرایى درخصوص ضرورت تدوین آیین نامه اجرایى، طى نامه تنظیمى از کلیه دستگاههاى اجرایى و تبلیغى ذىربط درخواست نموده است که در حیطه وظایف سازمانى خود اقدام به تهیه دستور العمل اجرایى نموده و پیشنهادات خود را به دفتر شوراى زنان براى جمع بندى و ارائه به دبیرخانه ارسال نمایند.
از آنجایى که در قانون مصوب فوق مرجعى براى تدوین آیین نامه اجرایى مشخص نشده است، پیشنهاد مىگردد در صورت صلاحدید دستور فرمایید طرح اضافه شدن یک ماده به سیاستهاى طرح توسعه عفاف براى رفع نقص موجود تنظیم و در دستور کار شوراى عالى قرار گیرد تا ابزار لازم قانونى براى تدوین آیین نامه اجرایى فراهم گردد.
ضمنا متن ماده کورد نظر به قرار ذیل پیشنهاد مىگردد:
ماده....
«سازمان امور ادارى و استخدامى کشور و نیز کلیه دستگاهها و وزارتخانههاى ذى مدخل در امر توسعه فرهنگ عفاف موظفند با همکارى شوراى فرهنگى - اجتماعى زنان نسبت به تهیه آیین نامهها و بخشنامههاى اجرایى این سیاستها اقدام نمایند و نتیجه کار را جهت ابلاغ به دستگاهها به دبیرخانه شوراى عالى ارسال نمایند.»
با تشکرمنیــره نــوبخت
رئیس شوراى فرهنگى ـ اجتماعى زنان