آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

یکی از چالش هایی که بانوان تحصیل کرده پس از ازدواج و مادر شدن با آن درگیر هستند، چگونگی جمع بین کنشگری اجتماعی و نقش های خانوادگی آنان است. امروزه این دغدغه در میان دین داران که ازیک طرف کنشگری اجتماعی را تکلیف دینی خود می دانند و از طرف دیگر برای نقش خود در خانواده اولویت قائل اند، اهمیت ویژه یافته است. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناخت پدیده ناکنشگری اجتماعی مادران تحصیل کرده مذهبی و ابعاد مختلف آن، با روش کیفی انجام شده است. مشارکت کنندگان این پژوهش را 10 نفر از مادران دانش آموخته زن دانشگاه شریف که در دوره حوزه دانشجویی دانشگاه شریف شرکت کرده و در زمان گردآوری و تحلیل داده های پژوهش دارای فرزند بودند، تشکیل می دهند که با روش نمونه گیری هدفمند از نوع متجانس انتخاب شدند. گردآوری داده ها در این پژوهش با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در نهایت تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. یافته های پژوهش در راستای اکتشاف و درک عمیق وجوه مختلف مسئله ناکنشگری اجتماعی مادران، به مجموعه ای از پیامدها و عوامل مرتبط دست یافت. نتایج نشان داد که مسئله ناکنشگری اجتماعی مادران می تواند با استفاده از چارچوب نظری ارائه شده در این پژوهش در ارتباط با تعارض کنشگری-خانواده به صورت عمیق تری درک شود. اصلاح ساختارهای مردانه اشتغال و تحصیل در کنار توسعه بسترهای جدید و نوآورانه کنشگری برای مادران را می توان یکی از دلالت های سیاستی مهم این پژوهش برشمرد.

Exploring mothers' social inactivity in the context of social activism conflicts and family roles: presenting a conceptual model based on the lived experience of a group of educated mothers of Sharif University.

One of the challenges that educated women face after marriage and motherhood is how to gain social activism and their family roles. Therefore, the purpose of this study is to understand the phenomenon of social inactivity of educated religious mothers and its various dimensions. This qualitative research was carried out within the framework of the basic qualitative research project and its community was female graduates of Sharif University who participated in the Sharif University Student Course during the years 2011 to 2013 and at the time of collection and analysis of research data ie 1397- 1400 had children. The sample was formed by 10 of these mothers selected by the target sampling method. The data collection tool was a semi -structural deep interview. Data analysis was performed using the content analysis method. The study's findings achieved a set of relevant consequences and factors in line with the discovery and deep understanding of the various aspects of the problem of mothers' social unrest. This study showed that we can understand the issue of mothers 'social unknowingness within the framework of social activity conflicts and mothers' family roles. Accordingly, modifying the masculine structures of employment and education and developing new and innovative activism platforms for mothers can be one of the important policy implications of this study.

تبلیغات