آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

کار به عنوان یکی از اشکال رفتار انسانی در قالب فرهنگ حیات معنا پیداکرده است و تاریخچه زندگی انسان، نشان دهنده اهمیت کار و انتخاب شغل است. فرآیند انتخاب شغل سال ها قبل از پایان تحصیلات دبیرستان آغاز می شود و تا انتخاب شغل واقعی ادامه می یابد. بنابراین، تحقیق حاضر به بررسی فهم شکل گیری انتظارات شغلی دختران نوجوان یزدی پرداخته است. روش پژوهش حاضر کیفی است و پژوهشگر در آن به دنبال واکاوی و استخراج بسترهای زمینه ساز انتظارات شغلی دختران و موانع آن است. مشارکت کنندگان در این پژوهش را 15 نفر از دختران نوجوان در مرحله انتخاب رشته با دامنه سنی بین 15-16 سال (پایه نهم و دهم) تشکیل می دهند و گردآوری اطلاعات با استفاده از روش مصاحبه انجام شد. سپس با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی یافته ها تحلیل و پردازش شدند. یافته ها در قالب 13 مقوله اصلی ازجمله مخالفت والدین، دوستان مخالف، هژمونی مجازی، منفی گرایی نسبت به بسترهای موجود، حصار در عادت واره های محدود، نظام آموزشی ناکارآمد و فرسودگی شغلی ارائه شد. مقوله هسته با عنوان هراس از ناکامی شغلی استخراج و بر اساس آن مدل پارادایمی و نظریه زمینه ای ارائه شد.

Understanding the process of forming career expectations of Yazdi teenage girls

Work as one of the forms of human behavior has gained meaning in the form of life culture and the history of human life shows the importance of work and choosing a job. The process of choosing a job begins years before the end of high school education and continues until choosing a real job. Therefore, the present research has examined the understanding of the formation of career aspirations of teenage girls in Yazdi. The current research method is qualitative and the researcher looks for the underlying causes of girls' job expectations and their obstacles. In this study, the researcher interviewed 15 teenagers who were in the stage of choosing a major, and the age range of the participants was 15-16 years (9th and 10th grade). Then, using open, central and selective coding, the findings were analyzed and processed. The findings were presented in the form of 12 main categories, including structural walls, compassionate patronage, virtual hegemony, justice-avoidance platforms, fences in limited habits, inefficient educational system, and job burnout. The core category titled fear of job failure was extracted and based on that paradigm model and background theory were presented.

تبلیغات