آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

فقر و طرد اجتماعی از عوامل ظهور پدیده بی خانمانی است، اما ادراک این گروه از هویت خود از عوامل بنیادی است که تداوم حضور آن ها را در خیابان تضمین می کند و یا در به چالش کشیدن وضعیت موجود و بازگشت آن ها به منزل نقش مهمی دارد. ازاین رو در این پژوهش تجربه زیسته زنان بی خانمان از هویت مطالعه شده است. در این مقاله توصیف می شود که در ادراک زنان بی خانمان، هویت چگونه صورت بندی شده است؟ با استفاده از نظریات پدیدارشناسی و با کاربرد روش پدیدارشناسی تجربی، با 10 نفر از زنان بی خانمانی که به طور موقت در مددسرای نیلوفر آبی چیتگر حضور دارند، مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شده و یافته ها، با استفاده از روش تجزیه وتحلیل کرسول و نرم افزار maxqda 10 تحلیل شده است. از مجموع واحدهای معنایی استخراج شده، چهار مقوله ساختاری «ادراک هویت پیشینی/ پسینی»، «تجربه زیسته از چاره اندیشی برای هویت»، «تجربه زن بودن در تلاقی با اعتیاد» و «درک دیگری از نهادهای حمایت گر» انتزاع شد. نتایج، شکاف بین هویت پیشینی و پسینی را آشکار می سازد و نشان می دهد زنان، نه به شکل منفعل بلکه صورت نمونه هایی فعال و خلاق با هویت مواجه می شوند و در تجربه آنان، ساختارهای شکل دهنده هویت انگ خورده که فاصله اجتماعی را شکل می دهد، مخفی مانده و امکان مقاومت و تغییر هویت از آنان سلب می شود. این نظام معنایی شکل گرفته از هویت، تداوم حضور زنان بی خانمان را در خیابان تضمین کند و نه بازگشت آن ها را به خانه. این تحقیق پیشنهاد می کند، سیاست های دیگری ساز که توسط نهادهای گوناگون و افراد، برضد هویت زنان بی خانمان عمل کند، موردبازنگری قرار گیرد.

The lived experience ofَ addicted homeless women in Tehran from social identity (a phenomenological study)

Poverty and social exclusion are among the causes of the phenomenon of homelessness, but this group's perception of their identity is one of the fundamental factors that ensures their continued presence on the street or plays an important role in challenging the existing situation and returning them home. Therefore, in this research, the lived experience of homeless women on identity has been studied. In this article, it is described how identity is formulated in the perception of homeless women. Using phenomenological theories and using the experimental phenomenological method, a semi-structured interview was conducted with 10 homeless women who are temporarily present in Chitgar and the findings were analyzed using Creswell analysis method and maxqda 10 software.From the total of the extracted semantic units, four structural categories were abstracted: "perception of prior/posterior identity", "lived experience of thinking about identity solutions", "experience of being a woman in the intersection with addiction" and " understandings as an Other of supporting institutions". The results reveal the gap between prior and posterior identity and show that women face identity not passively, but as active and creative examples, and in their experience, the stigmatized identity-shaping structures remain hidden and the possibility of resistance and identity change from them. is taken away This semantic system formed by identity ensures the continued presence of homeless women on the street and not their return home. This research suggests that different policies that act against the identity of homeless women by various institutions and individuals should be reviewed.

تبلیغات